Brändit

Neste ja Hesburger kiertotalousyhteistyöhön – yli 300 ravintolan paistoöljy uusiutuvaksi dieseliksi

Yhteistyön avulla Hesburgerin kuljetusten kasvihuonekaasupäästöt vähenevät merkittävästi.
Kuva:
Heikki Salonen
Neste ja Hesburger kiertotalousyhteistyöhön – yli 300 ravintolan paistoöljy uusiutuvaksi dieseliksi

Vastuullisuudesta tunnettu Neste ja lihattomiin tuotteisiin panostava Hesburger-ravintolaketju aloittavat kiertotalousyhteistyön: jatkossa yli 300 Hesburger-ravintolasta Suomessa ja Baltiassa kerättävä käytetty paistoöljy kierrätetään uusiutuvaksi dieseliksi. Yhteistyön myötä Hesburger siirtyy käyttämään Nesteen uusiutuvaa polttoainetta valtaosassa kuljetuksiaan Suomessa. Ratkaisu vähentää kuljetusten kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi.

– Pienennämme päästöjämme panostamalla esimerkiksi kasviproteiinituotteisiin ja energiatehokkuuteen sekä suunnittelemalla kuljetukset järkevästi. Myös kierrätys ja kiertotalous ovat olleet pitkään tärkeitä painopisteitä toimintamme kehittämisessä, ja kiertotalousyhteistyö kumppanimme Nesteen kanssa on oiva jatkumo sille. Suomen, Viron, Latvian sekä Liettuan ravintoloistamme kertyy vuositasolla jopa 420 tonnia käytettyä paistoöljyä, joka kerätään ja kuljetetaan mahdollisimman ilmastoystävällisesti. Neste valmistaa käytetystä paistoöljystä ja muista uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista uusiutuvaa dieseliä, jota käytetään myös Hesburgerin kuorma-autoissa. Öljyn kerääminen tehdään paluukuorman mukana, joten se ei aiheuta lisää ajokilometrejä, kertoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos tiedotteessa.

Hesburgerin raaka-aineita kuljettavat ajoneuvot ajavat vuosittain yhteensä noin 680 000 kilometriä. Korvaamalla fossiilisen dieselin uusiutuvalla dieselillä vuotuinen kasvihuonekaasupäästövähennysten määrä vastaa jopa 350 henkilöauton poistamista Suomen tieliikenteestä vuodeksi.

”Ilmastotekomme luo samalla myös arvoa Hesburgerissa asioiville kuluttajille”

Nesteen vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen toteaa, että yritysten välille tarvitaan konkreettisia tekoja sekä tiivistä yhteistyötä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

– Kiertotalousyhteistyö Hesburgerin kanssa on konkreettinen esimerkki siitä, mitä yhteistyöllä voidaan saada aikaan vastuullisuuden edistämiseksi. Ilmastotekomme luo samalla myös arvoa Hesburgerissa asioiville kuluttajille, kun ravintolasta ostettujen ranskanperunoiden valmistuksessa käytetty paistoöljy hyödynnetään uudelleen uusiutuvan dieselin raaka-aineena kuljetusten päästöjen pienentämiseksi. Näin voimme samalla tarjota mahdollisuuden vastuullisempiin ostopäätöksiin kuluttajien arjessa sekä Suomessa että Baltiassa.

Neste ja Hesburger toteuttivat syyskuussa 2021 ilmastotekoja koskevan kuluttajatutkimuksen. Tuhannesta vastaajasta 52 prosenttia oli sitä mieltä, että ilmastoon liittyvät arjen teot ovat helpompia omaan kotiin ja asumiseen liittyvissä asioissa. Kodin ulkopuolella, esimerkiksi liikkuessa tai ravintolassa syödessä, ilmastoteot koetaan huomattavasti vaikeampina. Vastaajista 65 prosenttia oli sitä mieltä, että yritykset ja kuluttajat jakavat vastuun ilmastoteoista. Yritysten yhteistyö vastaa siis myös tähän haasteeseen.

Kyselytutkimus toteutettiin valtakunnallisena kuluttajapaneelina IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen välityksellä, aikavälillä 21.‒29. syyskuuta 2021. Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti 1 000 suomalaista kuluttajaa.

Neste on jo aiemmin tehnyt yhteistöitä uusiutuvan polttoaineen saralla. Yhtiö aloitti alkuvuodesta yhteistyön Avfuel Corporationin kanssa taatakseen uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Yhdysvalloissa. Toukokuussa taas suomalaiseen Wihuri-konserniin kuuluva Jetlife aloitti yhteistyön Nesteen kanssa vähentääkseen yksityisten liikelentojensa ilmastopäästöjä uusiutuvan lentopolttoaineen avulla. Nesteen vuotuinen uusiutuvan lentopolttoaineen toimituskapasiteetti Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan oli keväällä yhteensä noin 100 000 tonnia.

Lue myös: Miten yrityksestä luodaan oikeasti vastuullinen toimija? Näin vastaa maailman vastuullisimpiin brändeihin kuuluvan Nesteen Heidi Peltonen

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa