Atte Mäläskä
Kolumni

Neljä tapaa pilata markkinointi – ja parisuhde, sillä niillä kahdella on yhteistä enemmän kuin arvaatkaan

8.5.2023 13:25
Taru Tammikallio
Oletko joskus ollut deittaillut ihmistä, joka puhuu vain itsestään, keskittyy omiin tarpeisiinsa eikä välitä siitä, mitä sinä haluat? Jos olet, se leikki loppui todennäköisesti lyhyeen. Deittailusta ja parisuhteista voikin ottaa merkittäviä oppeja myös markkinointiin, kirjoittaa Taru Tammikallio.

Markkinointi ja parisuhde. Siinäpä kaksi asiaa, jotka liittyvät toisiinsa enemmän kuin ensivilkaisulla voisi arvata. Siksi molemmat on myös helppo pilata samoilla toimintatavoilla, joista tein neljän kohdan listan. Vältä näitä:

1. Kommunikoi mahdollisimman vähän – ja kun teet sen, ole mahdollisimman ympäripyöreä, epäselvä ja ristiriitainen.

Kun toimit näin markkinoinnissa, voit olla varma, että kohdeyleisö ja potentiaaliset asiakkaasi eivät ymmärrä hittojakaan siitä, mitä yrität sanoa. He eivät myöskään koe, että markkinoiva yritys ymmärtää heitä. Näin ollen he eivät saa markkinoinnista mitään arvoa, joten he siirtyvät sellaisen markkinoinnin ja yrityksen pariin, joka puhuu heidän kanssaan samaa kieltä ja jonka kanssa he kokevat tulevansa kuulluiksi ja nähdyiksi. 

MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Entä kun jätät kommunikoinnin hattuhyllylle parisuhteessa? Ehkä jopa pidät mykkäkoulua tai korkeintaan murahtelet jotain epämääräistä ennen nukkumaanmenoa. Kun toimit näin, on erittäin todennäköistä, että yhteys kumppaniin katkeaa, yhteiselo ei ole enää mukavaa ja käsittelemättömät asiat alkavat hiertää ennemmin tai myöhemmin.

2. Puhu vain itsestäsi ja keskity omaan napaasi.

Jokainen meistä on törmännyt markkinointiin, jossa yritys keskittyy kertomaan, kuinka erinomaisia he ovat ja päästelevät samalla pahimmat kliseet näppäimistöltä valloilleen (kuten “asiakaslähtöinen” ja “luotettava”). Tämä jättää vastaanottajan ihmettelemään, mitä tämä yritys tai brändi tarjoaa hänelle. 

Ja kuten varsin hyvin tiedät, jos treffiseuralainen keskittyy vain oman napanöyhdän kaiveluun, itsensä kehuskeluun ja siihen, mitä HÄN haluaa, toisia treffejä tuskin tulee. 

3. Unohda jatkuvuus – kokeile kerran ja jätä siihen.

Julkaise yksi somepostaus, lähetä yksi markkinointisähköposti tai tee yksi mainoskampanja – ja pety, kun asiakkaita ei tulvikaan ovista ja ikkunoista välittömästi. 

Kokeile samaa myös parisuhteessa. Tee puolisosi ja yhteisen elämänne hyväksi yksi asia kerran ja sano “mä vein jo roskat viime vuonna, miksei se riitä sulle?” tai “mä vein sut treffeille jo silloin, kun tavattiin. Pitääkö se tehdä uudestaan?”.

4. Älä koskaan kokeile mitään uutta.

Miksi keksiä pyörä uudestaan, tuumii markkinoija. Jos ajattelet noin, voit olla varma, että sama kulahtanut kampanja ja 80-luvun verkkosivut eivät toimi enää entisen lailla. Jos haluat, että tuloksesi kehittyvät, on myös markkinoinnin kehityttävä. 

Jokainen meistä tietää myös, että uudet kokemukset parisuhteessa piristävät suhdetta. 

Mitä voimme siis oppia tästä? 

Kun haluat saavuttaa menestystä markkinoinnissa (ja ihmissuhteissa), viesti selkeästi ja ymmärrettävästi ja aseta kohdeyleisö (tai henkilö) keskiöön. Toista hyväksi havaittuja toimintatapoja säännöllisesti ja jatkuvasti ja pidä asiat freesinä uusilla ideoilla ja kokemuksilla.

Jos viet nämä käytäntöön, on onnistumisesi taattu. Oli kyse sitten markkinoinnista tai rakkaudesta. 

PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?

MAINOS