
Riippumaton Vastuullisuuspaneeli nimesi viime viikolla Suomen Vastuullisin Tuote 2026 -kilpailun voittajat kolmessa kategoriassa.
Ruoka & Juoma -kategorian voittajaksi valittiin Järvikylän valmiit salaattisekoitukset Pirre, Pertsa, Maukas ja Raikas. Järvikylän salaattisekoitukset on valmistettu Juvalla kerrosviljelynä. Kerrosviljely tapahtuu suljetussa tilassa, joka lämpeää kokonaan led-valaistuksen tuottamalla hukkalämmöllä.
Pukeutuminen & Hyvinvointi -kategorian voitto meni Fabpatchin Vaatelaastari-paikoille. Vaatelaastari on Suomessa valmistettu tekstiilien korjauspaikka. Vaatelaastarit tehdään kierrätetyistä pulloista valmistetusta langasta ja neulotaan siten, että ne ovat joustavia ilman elastaania.
Koti & Vapaa-aika -kategorian voittajaksi valikoitui Orthexin Paulina-altakasteluruukku. Pitkäikäiseksi ja kestäväksi suunniteltu ruukku on valmistettu Suomessa kokonaan kierrätetystä materiaalista, ja kaikki ylijäämämateriaali hyödynnetään uudeksi materiaaliksi. Tuotannossa hyödynnetään suljettua vedenkiertoa, minkä ansiosta jätevettä ei synny.
Suomen vastuullisin tuote -kilpailuun kuului myös Yleisön suosikki -kategoria, jossa voiton vei Kinnarin Tilan Täysjyväkaura-ateria Metsäsienet ja juusto.
Suomen Vastuullisin Tuote -kilpailun järjestää suomalainen vastuullisuusteknologiayritys Infine kumppaninaan JCDecaux Finland. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille kestävää elämäntapaa tukevia tuotteita ja palveluita.
Vastuullisuuspaneeliin kuuluivat Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme, Syken Ilmastoratkaisut-yksikön johtaja ja Kansallisen ilmastopaneelin puheenjohtaja professori Jyri Seppälä, Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani ja soveltavan ekologian professori Mikko Mönkkönen, BIOS-tutkimusyksikön tutkija Antti Majava sekä vastuullisen kuluttamisen asiantuntija, vastuullisuusjohtaja Markus Terho.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä