Kolumni

Nämä kolme seikkaa saavat kohderyhmäsi kuluttamaan sisältöäsi verkossa – älä turhaan välttele klikattavaa otsikkoa

17.6.2022 7:05
Antti Sipilä
Päätös verkkosisältöjen, kuten artikkelin tai YouTube-videon kuluttamisesta, muodostuu usein kolmen asian perusteella. Jos ne eivät toteudu, jäävät klikkaukset vähäisiksi, kirjoittaa Antti Sipilä.

Sain puhelun tuntemattomasta numerosta. 

“Kysyn suoraan: Onko teidän mahdollista vastaanottaa uusia asiakkaita elo-syyskuussa?” joku kysyi.

Aivoni kääntyivät outoon asentoon. Puhuja kuulosti myyjältä, mutta mietin, voisiko tässä sittenkin olla kyse potentiaalisesta asiakkaasta, joten vastasin myöntävästi. Ja niinpä puhelu jatkui asiakashankintaa helpottavan työkalun esittelyllä ja myymisellä. Joku voisi hermostua tuosta kikasta. Tuskin kuitenkaan sellainen, jolle työkalu on selvästi omaa työtä helpottava asia. 

Otsikon merkitys on suuri, koska se herättää kiinnostuksen sisältöä kohtaan – jos herättää.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Epätavallinen myyntipuhelun aloitus sai aivoni toimimaan eri tavoin kuin tavallisesti puhelinmyyjää kuunnellessani. Olin avoimempi lisätiedoille, joten annoin myyjän kertoa asiansa pidemmin – mitä en yleensä tee. 

Kuten yllä oleva esimerkki kertoo, aloitus on tärkeä, koska sen perusteella ihminen tekee päätöksen siitä, miten suhtautuu esitettävään asiaan. Sama pätee verkkosisältöihin, kuten artikkeleihin ja YouTube-videoihin. Verkkosisällöissä aloituksen merkitys kuitenkin korostuu entisestään, sillä ihminen tekee sen perusteella myös päätöksen joko kuluttaa tai olla kuluttamatta sisältöä. Siksi aloituksen merkitystä ei voi korostaa liikaa. 

Aloituksen voi verkkosisällöissä jakaa kolmeen elementtiin. Ne koetaan usein seuraavassa järjestyksessä:

1. Esikatselukuva
Aiheeseen liittyvän esikatselukuvan tehtävä on herättää mielikuvitus ja kysymyksiä. Kiva ja harmoninen kuva ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Hieman outo tai erikoinen kuva voi kiinnittää huomion paremmin. 

2. Otsikko
Otsikon merkitys on suuri, koska se herättää kiinnostuksen sisältöä kohtaan – jos herättää. Hyvä otsikko on rohkeasti muotoiltu, tunteita herättävä ja selkeä.

3. Aihe
Vaikka sisällöllä olisi kuinka kiinnostava otsikko, aihe on se, joka usein ohjaa lopullista valintaamme kuluttaa tai olla kuluttamatta sisältöä. Älä houkuttele ketään sisältösi pariin turhaan kertomalla otsikossa jostain muusta kuin aiheestasi. Anna siis aiheeen käydä ilmi otsikostasi.

Tarvitaan jotakin aiheesta kertovaa, jotakin yllättävää ja jotakin tunteisiin vetoavaa, jotta annamme sisällölle mahdollisuuden. Jos yksikään näistä ei toteudu, jäävät klikkaukset vähäiseksi. Kaikkia kolmea tarvitaan.

Onko siis väärin tehdä klikattava otsikko? Ei, se on palvelua. Otsikko on mainos, ja sisältömarkkinoinnissa pieni kikkailu on sallittua huomion saamiseksi, jos tarkoitus on hyvä. Ja onhan se, jos tarjolla on aidosti palvelevaa sisältöä. 

Antti Sipilän kynästä syntyy analyysia markkinoinnista ja mediasta. Sipilä johtaa suomalaista videotuotantoyhtiötä.