Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Naisen alapään luonnehtiminen ”kuivaksi kuin Saharassa” ei ollut hyvän tavan vastaista mainontaa

27.5.2025 14:41
Mikko Perttunen
Vaikuttajat saivat huomautuksia piilomainonnasta.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi vapauttavan päätöksen Olo-apteekin mainokselle, jossa naisen alapää kuvattiin verigreippinä ja mainoksessa käytettiin ilmaisua "kuivaa kuin Saharassa".

Mainoksessa mainostettiin reseptilääkkeiden tilaamista verkkoapteekista ja mainos käsitteli ennen kaikkea intiimialueen vaivoja.

Lausunnonpyytäjän mukaan mainos oli loukkaava ja visuaalisesti inhottava.

MAINOS

Mainonnan eettinen neuvosto oli kuitenkin sitä mieltä, että mainoskuvassa oli käytetty symboliikkaa, jonka ei voitu katsoa esittävän naista alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla. Myöskään sanallinen ilmaisu ei Neuvoston mielestä ollut hyvän tavan vastainen.

Piilomainonnasta Neuvosto sen sijaan jakoi huomautuksia.

Muuttomonsterit Oy ja vaikuttaja Kira Nissinen, Ptvlabs Oy ja vaikuttaja Oona Hentunen sekä Trainer 4 you Oy ja vaikuttaja Miina Matilainen saivat huomautuksen Tiktok-yhteistöistään, joissa mainostunnisteet eivät olleet tarpeeksi selkeästi havaittavissa.

Oona Hentunen sai huomautuksen myös Instagram-yhteistyöstään Fitjeans As:n kanssa.

Poppamies Oy ja vaikuttajat Sami Lehtola, Jari Väyrynen ja Janne Väyrynen puolestaan saivat huomautuksen Youtube-yhteistyöstään.

Neuvosto sen sijaan katsoi, ettei sillä ole toimivaltaa tapauksessa, jossa lausunnonpyytäjä arvioi, että Microsoft Copilot -tekoälyn tuottaman tekstin yhteydessä olevat linkit saattavat olla piilomainontaa.

Linkit johtivat Vistaprint B.V. -yrityksen verkkosivustolle. Microsoft Oy ja Vistaprint B.V. kiistivät, että kysymyksessä olisi mainos. Microsoft Oy:n mukaan Microsoft Copilot lisää linkkejä vastausten loppuun, jotta käyttäjä voi tarkistaa, että Copilot-tekoälyapurin antama vastaus on oikein.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi, että esitetyn selvityksen perusteella lausuntopyynnön kohteena oleva materiaali ei ollut kaupallista viestintää, ja siksi Mainonnan eettinen neuvosto ei ollut toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.

MAINOS