Kolumni

Näinkin voi asiat hoitaa: Shellin PR-toimisto vastaa myös COP30-ilmastokokouksen viestinnästä

15.8.2025 12:10
Niklas Kaskeala
Yhdysvaltalainen viestintäjätti Edelman on juuri palkattu hoitamaan Brasilian COP30-ilmastokokouksen kansainvälistä mediaviestintää. Samalla Edelman rakentaa öljyjätti Shellin mainetta samassa maassa, kirjoittaa Niklas Kaskeala.

Seuraava teksti ei ole parodiaa vaan täyttä totta.

COP30 on marraskuussa Brasiliassa järjestettävä YK:n ilmastokokous – globaali näyttämö, jolla pitäisi viestiä kiireellisistä päästövähennyksistä ja fossiilitaloudesta irtautumisesta.

Kokouksen viestinnästä vastaa sama firma, joka auttaa maailman suurimpia saastuttajia näyttämään vastuullisilta juuri silloin, kun niiden pitäisi joutua vastuuseen. Ja vieläpä niin, että osa samoista työntekijöistä työskentelee sekä Shellin että ilmastokokouksen parissa. Eturistiriita on niin ilmeinen, että sen olemassaolon kieltäminen vaatii jo PR-alaa itseään.

Edelman on viherpesun veteraani. Se on maailman suurin viestintätoimisto, joka on vuosikymmenten ajan auttanut peittelemään niin tupakka- kuin fossiilifirmojen totaalista vastuuttomuutta. Edelmania voisi kutsua “viherpesun McKinseyksi” – yhtiöksi, joka myy uskottavuutta kaikkein kyseenalaisimmille asiakkaille. Fossiiliyhtiöille, jotka investoivat edelleen uusien öljy- ja kaasukenttien avaamiseen – vastoin kaikkia ilmastotieteellisiä suosituksia.

Ja nyt sama firma saa muotoilla maailman tärkeimmän ilmastokokouksen “strategisen narratiivin”.

Tämä on järjestelmällistä vallankäyttöä PR:n keinoin. Viestintätoimistoilla on keskeinen rooli siinä, miten ilmastokriisiä käsitellään – tai ohitetaan – mediassa, politiikassa ja julkisessa keskustelussa.

Luulisi, että Edelmanin muilla asiakkailla alkaisi tässä kohtaa herätyskello soida. Kuka haluaa ostaa viestintäänsä samasta toimistosta, joka tietoisesti viherpesee maailman pahimpia ilmastokriisin kiihdyttäjiä? Miten yritys, joka haluaa profiloitua vastuullisena, voi tehdä sen toimiston kautta, joka samaan aikaan rakentaa uskottavuutta fossiilijäteille?

Nyt on yritysten aika katsoa peiliin – ja viestintätoimistojaan silmiin.
MAINOS
MAINOS

Entä Suomessa?

Viestintätoimisto Drum ilmoittaa verkkosivuillaan olevansa osa Edelmanin kansainvälistä verkostoa. Drumin asiakkaita ovat muun muassa Luoto, THL ja Veikkaus. Olisiko Drumin asiakkaiden aika pysähtyä ja kysyä: haluammeko olla osa tätä ilmastokriisiä kiihdyttävää koneistoa?

Mainonta ja viestintä eivät ole neutraaleja. Ne rakentavat todellisuutta. Ne määrittävät, mitä pidämme normaalina, haluttavana ja hyväksyttävänä. Jos asiakkaat lopettaisivat työllistämästä toimistoja, joilla on kytköksiä fossiilifirmoihin, syntyisi iso lovi niiden tuhoa kylvävään liiketoimintamalliin.

Nyt on yritysten aika katsoa peiliin – ja viestintätoimistojaan silmiin. Jos viestintätoimistosi rakentaa mainetta niille, jotka tuhoavat planeettaa, kysy: haluatko todella olla osa sitä tarinaa?

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.

MAINOS