Elisa
Brändit

Näin suomalaisbrändit ovat reagoineet Ukrainan kriisiin

25.2.2022 9:55
Toni Rajamäki
Koulutuspalveluja tarjoava Esa Consulting päätti sulkea Pietarin-toimistonsa, Helsingin Sanomat tarjoaa Ukraina-sisällöt lukijoilleen ilmaiseksi.

Lukuisat suomalaisbrändit ovat pysyneet hiljaa Venäjän hyökättyä Ukrainaan, mutta osa yrityksistä on avannut suunsa ja tehnyt toimenpiteitä.

Esimerkiksi Helsingin Sanomat kertoi heti torstaina, että se tarjoaa päivittäisen uutis­sisällön Ukrainan tilanteesta luettavaksi maksutta, koska kansalaisten tiedontarve on kasvanut rajusti.

– Tavoitteena on tässä poikkeustilanteessa tarjota kansalaisille välttämättömän informaation saanti maksutta myös tilattavan laatumedian kautta. Muuhun, vain tilaajille -tarkoitettuun sisältöönkin pääsee kiinni lunastamalla ilmaisen kahden viikon näytetilauksen, kommentoi lehden päätoimittaja Antero Mukka HS:n verkkosivuilla.

– Pyrkimys on pitää lukijamme aidosti tietoisina siitä, mitä kulloinkin tapahtuu. Tämä vaatii kyvykkyyttä ymmärtää tapahtumakulkujen syitä ja seurauksia. Myös sotapropagandan ja valeuutisten suhteen täytyy olla korostetun kriittinen, kun eri lähteistä tarjolla olevaa tietoa välitetään lukijoille, hän jatkaa.

Armeijan ylijäämän ja ulkoilun sekä retkeilyn erikoisliike Varusteleka otti suorapuheisesti kantaa Nato-keskusteluun ja sanoi, että Suomen pitäisi liittoutua nyt. Lue aiheesta täältä.

Koulutuspalveluja tarjoavan Esa Consultingin toimitusjohtaja Esa Lehtinen kertoi Twitterissä, että yritys on sulkenut Pietarin-toimistonsa ja päättänyt yhteistyön venäläisten yritysten kanssa.

Matkapuhelinoperaattorit Elisa, DNA ja Telia kertoivat, että yhtiöt tarjoavat puhelut Ukrainaan ja roaming-käytön Ukrainassa ilmaiseksi.

Venäjällä toimivista suomalaisyrityksistä Fortum antoi lausunnon, jossa yhtiön kerrottiin jatkavan toimintaansa toistaiseksi normaalisti.

– Tässä tilanteessa ensisijainen huomiomme on työntekijöissämme ja asiakkaissamme. Tehtävämme on turvata energian toimitusvarmuutta, sillä asiakkaamme ovat riippuvaisia heille toimittamastamme sähköstä, lämmöstä ja kaasusta. Tällä hetkellä kaikki liiketoimintamme toimivat normaalisti, tiedotteessa sanottiin.

Suurin huomio on kiinnittynyt Venäjän valtiojohtoisessa jääkiekkosarjassa KHL:ssä pelaavan Jokerien sponsoreihin, joista osa on jo päättänyt yhteistyön seuran kanssa. Yhteistyön ovat päättäneet Leader, Intersport Easton, Barona, Re/max, Ihku Bar ja Forenom. Hartwall puolestaan tutkii mahdollisuutta päättää sopimus Jokerien kotiareenaa Hartwall Arenaa hallinnoivan Helsinki Halli Oy:n kanssa.

Jokerit puolestaan vetäytyi sarjasta loppukaudeksi. Suomessa KHL:ää näyttävä Discovery Finland kertoi, ettei yhtiö näytä KHL-otteluita loppukauden aikana.

Juttua muokattu 25. helmikuuta 2022 kello 11.35: lisätty maininta Varustelekasta, Jokereista ja Discoverysta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)