MMA
Ilmiöt

Näin paljon myynnin ja markkinoinnin osaajat tienasivat viime vuonna keskimäärin – miesten palkkataso nousi, naisten laski

6.4.2021 12:35
Toni Rajamäki
MMA aikoo paiskia töitä sukupuolten välisen palkkatasa-arvon parantamiseksi.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä ja Taloustutkimuksen toteuttama palkkatutkimus kertoo, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet korkealla koronapandemian aiheuttamista taloushuolista huolimatta. Tutkimukseen osallistui MMA:n jäsenten lisäksi Suomen Markkinointiliitto MARKin sekä MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin jäseniä.

Tutkimuksen mukaan myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten mediaanikuukausipalkka oli vuonna 2020 5000 euroa. Alan osaajien arvostus näkyy selvästi palkoissa, mutta päätoimialojen välillä on isoja eroja. Mediaania korkeammat palkat ovat nousseet viime vuodesta Teollisuuden ja tukkukaupan toimialoilla, kun taas vähittäiskaupassa ja palvelusektorilla mediaania alhaisemmat palkat ovat laskeneet.

– Ne jäsenemme, jotka ovat aiemmin kuuluneet korkeamman ansiotason ryhmään, ovat onnistuneet kasvattamaan ansiotaan entisestään koronasta huolimatta. Samaan aikaan taas ne, jotka ovat ennenkin olleet pienempituloisten ryhmässä, ovat joutuneet jopa vielä pienemmille ansioille, kiteyttää MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki tiedotteessa.

Eri alojen välillä voi olla merkittäviä eroja. Esimerkiksi kemian alan ja lääketeollisuuden parissa työtä tekevien keskipalkka oli viime vuonna 5 900 euroa, kun taas koulutuspalvelujen sekä matkailu- ja ravitsemisalan parissa työtä tekevien palkka oli keskimäärin 3 400 euroa. Myös mainostoimistojen työntekijät kuuluvat pienituloisimpien joukkoon, sillä mainostoimistotyöntekijöiden mediaani oli viime vuonna 3650 euroa.

Tutkimuksen yllättävin seikka oli se, että MMA:han kuuluvien naisten mediaanipalkka laski ja miesten nousi. Naisten mediaanipalkka tippui 130 eurolla ja oli viime vuonna 4470 euroa. Miesten mediaani oli reilut tuhat euroa enemmän.

Sukupuolten välistä palkkaeroa selittää osin se, että naisten osuus korostuu markkinointialalla, jossa tienataan keskimäärin vähemmän kuin myyntialalla. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, miksi naisten mediaani laski viime vuonna ja miesten nousi.

Tulokset yllättävät myös siinä mielessä, että myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevät naiset ovat keskimäärin selvästi koulutetumpia kuin miehet. Tutkimukseen vastanneista naisista 26 prosentilla on korkeakoulututkinto, kun taas miesvastaajien joukossa korkeakoulututkinto löytyy vain seitsemältä prosentilta.

MMA:ssa pyritään tekemään jatkossa visusti töitä palkkatasa-arvon eteen.

– Jos palkka on heti kättelyssä eri tasolla, niin peruspalkankorotuksista huolimatta euromääräinen ero ei valitettavasti pääse usein kaventumaan. Samanaikaisesti kun markkinoinnin roolia kasvun tekijänä ei riittävästi vielä ymmärretä, naisvaltaisen markkinointialan palkat jatkavat laahaamistaan miesvaltaisen myyntialan palkkoihin verrattuna. Sen lisäksi, että MMA pyrkii saamaan markkinoinnin ammattilaisille ansaitsemaansa arvostusta, on tehtävämme paiskia hartiavoimin töitä sukupuolten välisen palkkatasa-arvon parantamiseksi, Hovinmäki painottaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)