Atte Mäläskä
Kolumni

Moni pelkää medianäkyvyyttä, mutta ottaa paljon suuremman riskin somen kanssa

9.6.2023 9:35
Taru Tammikallio
Vältteletkö medianäkyvyyttä siksi, että sinulla ei ole kontrollia siihen, mitä media sinusta kirjoittaa? Ethän unohda, että sinulla ei ole kontrollia myöskään sosiaaliseen mediaan, kirjoittaa Taru Tammikallio.

Moni yritys jättää hyödyntämättä ansaitun medianäkyvyyden tuomat mahdollisuudet kasvattaa tunnettuutta ja myyntiä, koska pelkää kontrollin menettämistä. Siis sitä, että toimittaja kirjoittaa juttuun jotain, josta he eivät pidä. Se on järjetöntä.

Samaan aikaan samat yritykset porskuttavat tyytyväisinä sosiaalisessa mediassa, vaikka siellä kuka tahansa henkilö voi nostaa äläkän aiheetta tai aiheesta – ja tehdä sen ilman velvoitetta korjata virheellisiä väitteitä tai välittämättä eettisistä ohjeistuksista (jotka koskevat journalisteja).

Somessa julkaistu kritiikki voi yhtäkkiä paisua massiiviseksi paskamyrskyksi ja riistäytyä käsistä. Siinä vaiheessa kukaan ei enää saa selkoa, oliko paskamyrskyn alkuperä aiheellinen.

En missään nimessä kehota aktiivisesti pelkäämään myrskyjen syntymistä sosiaalisessa mediassa tai perinteisessä mediassa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

En missään nimessä kehota aktiivisesti pelkäämään myrskyjen syntymistä sosiaalisessa mediassa tai perinteisessä mediassa (ne myös loikkaavat toistensa areenoille hyvinkin äkkiä). 

Päinvastoin haluan sanoa: Rapatessa roiskuu.

Kun tuot esille osaamistasi, asiantuntemustasi ja näkemyksiäsi, voi olla, että joskus sanot vahingossa jotain väärin, vaikka tarkoitusperäsi olisikin puhtoiset. Se ei kuitenkaan ole syy piiloutua karvapeiton alle katsomaan Huutokauppakeisaria ja toivoa, että nousette alanne markkinajohtajaksi pelkällä odottelulla.

Sillä ethän ainakaan toivottavasti välttele myöskään kotoa poistumista, vaikka on pieni mahdollisuus, että astuttuasi ulos kotiovesta jäät auton alle?

Toimittajat eivät kirjoita yrityksestäsi ja sinusta juttua kiusatakseen. He välittävät tietoa.

Markkinajohtajat ja alansa huiput tekevät asioita, joita muut eivät uskalla – tai ainakin he tekevät asioita eri tavalla kuin muut. PR:ään ja ansaittuun mediaan panostaminen on yksi näistä teoista.

Sitä paitsi pelkosi siitä, että maineesi menisi medianäkyvyyden myötä hakkelukseksi, on häviävän pieni. Toimittajat eivät kirjoita yrityksestäsi ja sinusta juttua kiusatakseen. He välittävät tietoa.

Loppuun vielä arvoitus: mitä yhteistä on kaikilla alansa markkinajohtajilla?

Aivan oikein. He ovat esillä. Myös mediassa.

PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?