Näkökulma

Miten rakennetaan voittava sometiimi?

Somemarkkinointi ei saa olla enää ole yksinäisen työn sankarin puuhanurkka, kirjoittaa Marika Siniaalto.
Kuva:
Miten rakennetaan voittava sometiimi?

Sosiaalisen median rooli markkinoinnissa ja viestinnässä kasvaa jatkuvasti. Erilaisia kanavia tulee koko ajan lisää, ja algoritmit muuttavat alustojen toimintaperiaatteita lähes kuukausittain.

Paitsi että somen tuloksellinen hyödyntäminen vaatii erilaisia taitoja ja rutkasti aikaa, koko ajan pitää olla myös hereillä muutosten suhteen. Tänä päivänä sosiaalisen median täysimääräinen hyödyntäminen brändin hyväksi vaatiikin tuekseen tiimin. 

Mutta millaisia taitoja sometiimiltä vaaditaan? Tyypillisesti on syytä hallita ainakin seuraavat 8 asiaa sujuvasti, jotta investoinnit eivät mene harakoille:

1. Kokonaiskuvan ja liiketoiminnan ymmärtäminen

2. Ideointi ja konseptointi

3. Strateginen sisällön suunnittelu

4. Sisällöntuotanto (tekstit, kuvat ja videot)

5. Mainonta eli suunnittelu, toteutus ja optimointi

6. Data ja sen analysointi

7. Yhteisömanagerointi

8. Kanavakohtaisten erityispiirteiden hallinta

Taitojen lisäksi tarvitaan tietenkin aikaa: mitä enemmän sisältöä tehdään, sitä enemmän siihen kuluu aikaa. Sisällöt eivät somessakaan voi olla ex tempore -roiskaisuja, vaan ne pitää suunnitella sopimaan isompaan kuvaan eli markkinointistrategiaan, sillä yhden sisällön näkyvyyspotentiaali on niin sanotun prime time -tv-ohjelmien tasoa. Näin ollen sillä väärällä kädellä toteutettu sisältö on siis vähintäänkin potentiaalin hukkaamista ja pahimmillaan aiheuttaa jopa bränditappion.

Sisällöt eivät somessakaan voi olla ex tempore -roiskaisuja, vaan ne pitää suunnitella sopimaan isompaan kuvaan eli markkinointistrategiaan.

Edellisen perusteella voidaan näppituntumalla laskea, että yhden sisällön (idea + teksti + kuva tai video) toteuttamiseen alusta loppuun pitää varata usein vähintään tunti – ja tämä aika kerrotaan tietenkin suunniteltujen sisältöjen määrällä. 

Toinen yhä kasvava aikasyöppö, mutta sitäkin tärkeämpi osa digitaalisesti älykkään ja tuloksellisen brändin sometekemistä on yhteisömanagerointi eli asiakaspalvelu yhdistettynä yhteisön aktivointiin.

Yhteisömanagerin tehtävänä on vastata kysymyksiin, ylläpitää keskustelua, jakaa käyttäjien tuottamaa sisältöä, seurata sopivia muita sometilejä sekä seurata keskusteluita yritykselle tärkeiden aiheiden ympärillä.

Toisinaan – tai jopa usein – on houkuttelevaa ajatella, että unohdetaan tämä työllistävä yhteisömanagerin rooli kokonaan tai hoidetaan sitä ainakin vain silloin kun ehditään, mutta tässä piilee todellinen brändiriski. Lue aiheesta lisää tästä.

Toisinaan – tai jopa usein – on houkuttelevaa ajatella, että unohdetaan tämä työllistävä yhteisömanagerin rooli kokonaan tai hoidetaan sitä ainakin vain silloin kun ehditään, mutta tässä piilee todellinen brändiriski.

Yksi asiantuntija voi toki hallita edellä listattuja sometaitoja useammankin, mutta harva superhenkilö osaa kaikkia noita täydellisesti tai edes välttävällä tasolla.

Toisaalta tekemistä on melkoisesti, joten ihan jo tehokkaan ajankäytön näkökulmasta on syytä miettiä, millainen tiimi somen ympärille rakennetaan. Osa tekijöistä voi löytyä talon sisältä jo valmiina, mutta on mahdollista, että uusia taitureita on rekrytoiva tai tehtävää pitää ulkoistaa asiantuntijatoimistolle.

Pääasia, että tahtotila on oikea: ollaan yhtä mieltä siitä, ettei somemarkkinointi enää ole yksinäisen työn sankarin puuhanurkka.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa