Brändit

Millainen kaupallinen vaikutus Cristiano Ronaldolla on Manchester Unitedille?

Monta kertaa maailman parhaaksi jalkapalloilijaksi valitulla Ronaldolla on ollut aiemmin merkittävä vaikutus edustamiensa seurojen kaupallisuuteen.
Kuva:
Unsplash/Dan Parker
Millainen kaupallinen vaikutus Cristiano Ronaldolla on Manchester Unitedille?

Jalkapallomaailmassa nähtiin kesällä kovan luokan siirtoja, kun eurooppalaiset suurseurat laittoivat miljoonia palamaan. Yksi mielenkiintoisimmista siirroista tehtiin italialaisen Juventuksen ja englantilaisen Manchester Unitedin välillä, kun monta kertaa maailman parhaaksi jalkapalloilijaksi valittu Cristiano Ronaldo vaihtoi takaisin Britteinsaarille.

Ronaldolla on luonnollisesti iso vaikutus seuraan urheilullisesti mutta myös taloudellisesti. Hän mahdollistaa aiempaa paremmat tulokset ja sitä kautta isommat palkintorahat. Samalla hän on myös valtava ase seuralle kaupallisella puolella.

Kuinka paljon yksi pelaaja voi sitten vaikuttaa yksittäisen seuran kaupalliseen menestykseen? Se on mielenkiintoinen kysymys. Ronaldon kohdalla on nähty, mitä hän on tehnyt Real Madridin ja Juventuksen brändeille, ja aiemmat kokemukset lupaavat Unitedille hyvää: Ronaldo on nostanut kaupallisen menestyksen aivan uudelle tasolle.

Kansainvälisen konsulttiyrityksen KPMG:n urheiluosaston vastaava ja jalkapallon bisnesdatayhtiö Football Benchmarkin perustaja Andrea Sartori spekuloi Ronaldon tuomaa arvoa The Athleticin haastattelussa. Sartori käyttää esimerkkinä Juventusta, johon Ronaldo siirtyi kesällä 2018.


– Ronaldon vaikutus oli valtava mitä tulee kaupallisuuteen ja stadionmyyntiin, ja vaikutus olisi ollut selvästi merkittävämpi ilman globaalia pandemiaa, Sartori sanoo The Athleticille.

Sartorin mukaan Juventuksen kaupallinen myynti kasvoi Ronaldon kahden ensimmäisen vuoden aikana 22 prosentilla.

– Juven kaupallinen myynti kasvoi kauden 2017-18 143 miljoonasta eurosta 175 miljoonaan euroon kaudeksi 2019-20. Paitasponsorointi kasvoi 16 miljoonasta 45 miljoonaan Jeepin myötä. Varustesponsorointi kasvoi 23 miljoonasta 51 miljoonaan Adidaksen myötä.

Juventuksen brändin näkyvyys kasvoi merkittävästi, sillä ennen Ronaldon hankkimista seuralla oli reilut 50 miljoonaa seuraajaa sosiaalisen median kanavissa, mutta nykyään lukema on yli 110 miljoonaa.

– Nämä lukemat näyttävät, millaisen hyödyn Ronaldo toi kaupallisuuteen ja näkyvyyteen. Myös myytyjen pelipaitojen määrä tuplaantui Ronaldon tulon myötä pandemiasta huolimatta.

Nämä lukemat näyttävät, millaisen hyödyn Ronaldo toi kaupallisuuteen ja näkyvyyteen.

Kaikki ei tietenkään johdu Ronaldosta, mutta on selvää, että kaikki kaupalliset mittarit lähtivät selvään kasvuun portugalilaisen hankinnan myötä. Hänen vaikutuksensa Juventuksen brändiin oli valtava – niin kuin hänen vaikutuksensa oli myös Real Madridin brändin rakentamisessa.

On siis mahdollista , että Ronaldon paluu Englantiin voi olla Manchester Unitedille iso asia kaupallisessa mielessä. Supertähden saapuminen on näkynyt jo muun muassa sosiaalisen median kanavissa: normaalisti United sai Instagramissa noin 30 000 uutta seuraajaa per päivä, mutta siirron tultua julki seuraajamäärä kasvoi tunnissa 800 000 seuraajalla. Muutamaa päivää myöhemmin, kun sopimus virallistettiin, oli seuraajamäärä kasvanut 3,1 miljoonalla.

Mutta mikä on Unitedin lopullinen kaupallinen hyöty huippusiirrosta? Sartori muistuttaa, että United on täysin eri tilanteessa kuin Juventus oli vuonna 2018.

– Tämä on todella, todella erilainen tilanne. Ronaldon tultua Juveen seuran liikevaihto oli 400 miljoonaa euroa. Jos lukemaa verrataan Real Madridiin, FC Barcelonaan ja Manchester Unitediin, niin Juventus oli näitä seuroja jäljessä noin 350 miljoonaa euroa. Se on iso ero.

– Juve oli perässä etenkin kaupallisen myynnin suhteen. Ronaldo antoi Juvelle mahdollisuuden aiempaa suurempaan kansainväliseen näkyvyyteen, uusiin kumppanuuksiin ja kaupallisen myynnin kasvattamiseen. Englannin Valioliiga ja Manchester United ovat jo valmiiksi globaalisti tunnettuja brändejä, joiden kaupallisuus on korkealla tasolla.

Eli Unitedin ei kannata odottaa samanlaista hyötyä kuin mitä Juventus sai, vaikka Ronaldo mahdollistaa paljon.

Englannin Valioliiga ja Manchester United ovat jo valmiiksi globaalisti tunnettuja brändejä, joiden kaupallisuus on korkealla tasolla.

Urheilumarkkinointiin erikoistuneen B-Engagedin johtaja Ehsen Shah sanoo The Athleticille, että vaikutus voi olla jopa vain marginaalinen.

– Manchester United on yksi kaupallisimmista ja taitavimmista seuroista maailmassa. Heillä on jo huima koneisto takanaan. Kuinka paljon enemmän he pystyvät ottamaan? Heillä on kumppaneita jokaiselle osa-alueelle, ja he ovat todella älykkäitä siinä, miten he tekevät kaiken (kaupallisessa mielessä), Shah sanoo.

– He ovet tehneet sellaisia kaupallisia asioita, joihin muut seurat eivät ole kyenneet, joten paljonko he voivat kasvaa (Ronaldon avulla)? Marginaalisesti, uskoisin.

Ehkä United kuitenkin pärjää, vaikka Ronaldon hankinta ei toisikaan isoa kaupallista hyötyä. Useat tutkimukset kertovat, että Unitedin brändin arvo on yli miljardi euroa, joten seuralle löytynee jatkossakin rahakkaita kaupallisia sopimuksia.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa