Ilmiöt

Mika Joensuu on kerännyt miniatyyrikatsomomainoksilla hyväntekeväisyyteen jo lähes 6000 euroa

Joensuun hankkeella tuetaan mielenterveystyötä.
Kuva:
Mika Joensuu
Mika Joensuu on kerännyt miniatyyrikatsomomainoksilla hyväntekeväisyyteen jo lähes 6000 euroa

Hyvinkään kaupungin nuorisopäällikkönä työskentelevä Mika Joensuu on kerännyt viime viikkoina paljon huomiota miniatyyrikatsomoillaan, joista on aiemmin kirjoittanut muun muassa Helsingin Sanomat.

Joensuu keksi talvella, että hän voisi rakentaa miniatyyrikentän katsomoineen ja myydä katsomojen mainospaikat täyteen. Tuoton hän antaisi mielenterveystyötä edistävälle Mieli ry:lle.

Nyt projekti on edennyt niin pitkälle, että Joensuu on saanut kerättyä hyväntekeväisyyteen jo lähes 6000 euroa. Aluksi Joensuun tavoitteet olivat hyvin maltilliset, ja talvella hänen mielessään ollut summa on sittemmin moninkertaistunut.

– Toivoin, että pelikaupat lähtisivät tähän mukaan ja saisin kerättyä hyväntekeväisyyteen pari sataa euroa, Joensuu kertoo MarkkinointiUutisille.

Toivoin, että pelikaupat lähtisivät tähän mukaan ja saisin kerättyä hyväntekeväisyyteen pari sataa euroa

Yksi suurimmista tekijöistä on ollut huippusuositun rockbändin Apulannan mukaan lähteminen. Bändin keulahahmo Toni Wirtanen on miniatyyriharrastaja, joten Joensuun viesti puri rocklegendaan. Apulannan ostettua mainospaikan projekti sai uskottavuutta, ja nyt mukaan on lähtenyt lukuisia huippubändejä.

– On Staminaa, Nightwishia, Battle Beastia, Joensuu luettelee.

– Lisäksi mukana on jo tietenkin monia muita tahoja, yksityishenkilöitä ja yrityksiä.

Yksityishenkilöt voivat lahjoittaa hankkeeseen 10 euroa ja saada näin nimensä katsomon Hall of Fameen eli kunniagalleriaan. Organisaatiot pääsevät mukaan vähintään 50 euron lahjoituksella, mutta osa mainostajista on maksanut mainospaikastaan 250 euroa.

Rockbändien jälkeen mainostajien joukkoon hyppäsi myös Rockfest-festivaali, jonka jälkeen mukaan lähti Radio Rock. Joensuu ja Radio Rock tuottavat toukokuussa yhdessä videosarjaa Rockin viestintäkanavissa, mikä tuo hyväntekeväisyysprojektille poikkeuksellisen näkyvyyden.

– Ensimmäisen videon on nähnyt jo yli 10 000 katsojaa, joten tämä yhteistyö tuo projektille todella paljon näkyvyyttä. Nyt tavoitteenani on saada kasaan 10 000 euroa, Joensuu paljastaa.

Tavoitteenani on saada kasaan 10 000 euroa

Joensuu ei itse saa euroakaan, sillä lahjoitukset menevät suoraan Mieli ry:lle. Joensuu on käyttänyt kentän ja katsomoiden tekemiseen noin 250 tuntia, ja hän arvioi, että työtunteja kertyy noin 400 ennen kuin kaikki on valmista.

– Olen työni puolesta nähnyt, että nuorten mielenterveyspalveluille on iso tarve. Korona on vain tehnyt tilanteesta pahemman. Nuoret tarvitsevat jonkun, joka kuuntelee. He tarvitsevat matalan kynnyksen palveluita. Siksi halusin auttaa ja lahjoittaa varat Mieli ry:lle, joka auttaa juurikin näissä asioissa, Joensuu päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa