Unsplash/Christophe Dion
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Tunnettu olutbrändi ja suomalainen NHL-kiekkoilija solmivat “todella virallisen” yhteistyösopimuksen, Metalle lätkäistiin kolmen miljardin euron kanne

17.1.2022 14:10
Toni Rajamäki
Budweiser ja Tuukka Rask hieroivat yhteistyösopimuksen kuntoon Twitterissä.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa olutbrändi Budweiser, joka otti ilon irti NHL-kiekkoilija Tuukka Raskin paluusta kaukaloon.


Budweiser ja Tuukka Rask solmivat “todella virallisen” yhteistyösopimuksen

NHL:ssä pelaava Tuukka Rask solmi viime viikolla uuden sopimuksen Boston Bruinsin kanssa oltuaan kesästä asti työttömänä lonkkaleikkauksensa takia. NHL-sopimuksen synnyttyä suomalaistähti alkoi hieroa myös sponsorikuvioitaan kuntoon. Viime elokuussa Rask kertoi, millaisen sopimuksen hän voisi hyväksyä, ja hän sanoi tuolloin leikkimielisesti, että rahan päälle palkaksi käy Bud Light -olut, joka on Budweiserin suosikkibrändejä.

Viime viikolla Rask kyseli Twitterissä, missä hänen Bud Light -eränsä on nyt kun NHL-sopimus on syntynyt. Budweiser haistoi tilaisuutensa ja lähti leikkiin mukaan saavuttaen suuren huomion Pohjois-Amerikan mediassa. Bud Lightin Twitter-tili julkaisi kuvan yhteistyösopimuksesta ja osoitti sen Raskille. Sopimuksen sanottiin olevan “todella virallinen” ja sen myötä suomalaispelaaja saa merkittävän määrän olutta. Luvassa on vielä lisää olutta, jos sopimuksen muut ehdot täyttyvät. Yhtenä ehtona on muun muassa Bud Light -oluen korkkaaminen lehdistötilaisuudessa.

Sopimuksessa oli paikka Raskin allekirjoitukselle, ja hetki julkaisun jälkeen maalivahti julkaisi kuvan allekirjoitetusta sopimuksesta.

Metalle kolmen miljoonan euron kanne Isossa-Britanniassa

Facebookille eli nykyiseltä nimeltään Metalle voi tulla Isossa-Britanniassa isot sanktiot, uutisoi muun muassa CNN, jonka mukaan yhtiötä vastaan on nostettu 2,3 miljardin eli vajaan kolmen miljardin euron joukkokanne hallitsevan markkina-aseman väärinkäytöstä.

Kanteen on nostanut Isossa-Britanniassa finassivalvontaa tekevä Financial Conduct Authority (FCA), joka nosti kanteen brittikuluttajien puolesta. FCA sanoo, että Meta on hyödyntänyt 44 miljoonan ihmisen dataa luvattomin keinoin ja että yhtiö on tehnyt miljardeja puntia pakottamalla käyttäjät antamaan arvokasta henkilökohtaista dataansa, jotta he voivat päästä osaksi verkostoa.

Tunnettuja brändejä sivuun Super Bowlista

Mainostajien vuoden kohokohtiin kuuluva amerikkalaisen jalkapallon NFL:n finaalitapahtuma Super Bowl tunnetaan urheilun lisäksi kalliista mainospaikoistaan. Hinnat ovat sen kuin vain kasvaneet, ja tänä vuonna 30 sekunnin mainoksesta joutuu pulittamaan noin 6,5 miljoonaa dollaria eli noin 5,7 miljoonaa euroa. Kallis hinta lienee myös yksi syy siihen, miksi jotkin tunnetut, aiemmin mukana olleet brändit ovat jääneet tapahtumasta pois.

Tänä vuonna tapahtumasta jäävät pois muun muassa Hyundai, Mars Wrigley ja Tide, jotka ovat mainostaneet tapahtumassa pitkään. Viime vuonna mukana olleista brändeistä sivuun ovat jääneet muun muassa Klarna, Fiverr ja Chipotle.

Kallis hinta ei ole aina ainut syy pois jäämiselle, sillä brändit saattavat tehdä Super Bowl -mainonnallaan myös hallaa itselleen. Esimerkiksi viime vuonna Doordash, joka osti tänä vuonna Woltin, käytti miljoonia dollareita mainokseen, jossa yhtiön kerrottiin lahjoittavan miljoona dollaria hyväntekeväisyyteen. Kohuhan siitä nousi, ja brändi otti osumaa.

Lähteet: 24wallst.com ja brand-innovators.com

Adidas poisti punaisen värin Arsenalin paidasta tärkeästä syystä

Urheiluvälinejätti Adidas teki yhteistyökumppaninsa, jalkapallon Valioliigassa pelaavan Arsenalin kanssa näkyvän tempun, joka huomioitiin ympäri Eurooppaa. Valioliiga-joukkueiden pelipaitasponsori Adidas poisti Arsenalin pelipaidasta seuran päävärin, punaisen, ja antoi vanhojen paitojen tilalle täysvalkoiset pelipaidat FA Cupin otteluun.

Tarkoituksena on tuoda huomiota puukkoväkivallan yleistymiselle. Lontoossa tehtiin kesän 2020 ja kesän 2021 välissä yli 10 000 väkivaltarikosta, jossa käytettiin puukkoa.

Arsenal on tehnyt jo pitkään työtä nuorten hyvinvoinnin eteen. Seura haluaa tarjota nuorille turvallisen ympäristön jalkapallon pelaamiseen ja pitämään heidät näin pois kadulta.

Lähde: Arsenal.com

Bottega Veneta otti Kiinan muurin mainoskäyttöön

Italialainen muotitalo Botteta Veneta valloitti otsikoita viime viikolla, kun internetissä alkoi levitä kuvia luksusmerkin markkinointikampanjasta Kiinassa. Yhtiö oli nimittäin valjastanut Kiinan muurin mainospinnaksi viikon ajaksi kiinalaisen uudenvuoden kunniaksi.

Brändi lisäsi mainoksensa muuriin digitaalisesti. Mainoksessa toivotettiin hyvää uuttavuotta kiinaksi, ja siinä oli brändin logo. Osana kampanjaa Botteta Veneta lahjoittaa rahaa Kiinan muurin kunnostukseen ja ylläpitoon.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)