Unsplash
Media

Metan tulos laski vuoden viimeisellä neljänneksellä, mutta mainostuloissa nähtiin kasvua

3.2.2022 9:25
Toni Rajamäki
Facebookin taustayhtiön osakekurssi lähti laskuun tulosjulkistuksen jälkeen.

Facebookin taustayhtiö Meta antoi keskiviikkona tulosjulkistuksensa, jossa kerrottiin viime vuoden viimeisen neljänneksen ja koko vuoden luvuista. Sijoittajille luvut eivät kelvanneet, sillä Metan osake lähti julkistuksen jälkeen luisuun ja tippui päivän aikana yli 20 prosenttia.

Syy löytyy Metan laskeneesta tuloksesta vuoden viimeisellä neljänneksellä. Tulos oli nyt noin 10,3 miljardia dollaria eli noin 9,1 miljardia euroa, kun taas vuotta aiemmin tulos oli noin 11,2 miljardia dollaria eli noin 9,9 miljardia euroa.

Metan liikevaihto kasvoi kuitenkin selkeästi vuodessa: vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto oli 33,67 miljardia dollaria eli vajaat 30 miljardia euroa. Kasvua vuoden takaiseen nähtiin noin viisi miljardia euroa. Metan koko vuoden liikevaihto oli noin 118 miljardia dollaria eli noin 105 miljardia euroa. Kasvua vuoteen 2020 tapahtui melkein 30 miljardia euroa.

Liikevaihdosta voidaan päätellä, ettei Metan oli houkuttelevuus yritysten silmissä ole kärsinyt syksyn kohuista huolimatta, sillä yhtiön tulot koostuvat pääosin mainostuloista. Vuoden viimeisen neljänneksen mainostulot oli noin 32,6 miljardia dollaria, kun vuoden muilla neljänneksillä tulot jäivät joka kerta alle 29 miljardin. Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä mainostulot oli reilut 27 miljardia.

Mainostulojen kasvu oli kuitenkin odotettavaa, sillä vuoden loppu on muun muassa Black Fridayn ja joulun takia ahkeraa mainostamisaikaa. Oleellisin kysymys kuuluu, olisiko mainostulot olleet jopa suuremmat ilman syksyn kohuja.

Syksyllä nimensä Metaksi vaihtanut yhtiö on ollut otsikoissa entisen työntekijänsä Frances Haugenin tietovuodon takia. Haugen sanoo, että yhtiö on toistuvasti johtanut ihmisiä harhaan lasten turvallisuutta koskevissa tutkimuksissaan. Metan tutkimuksissa on muun muassa havaittu, että yhtiön omistama kuvapalvelu Instagram on haitallinen nuorten mielenterveydelle. Haugen sanoo myös, että yhtiö aiheuttaa vakavaa vaaraa kansalliselle turvallisuudelle ja että epädemokraattisten maiden johtajat käyttävät Facebook-sovellusta kansalaistensa valvomiseen.

Lue myös: Nähdäänkö sosiaalisessa mediassa mainostajien joukkopako? Näin vastaavat Kari Tervonen, Jyrki Poutanen ja Tommi Kortesniemi

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)