Meta
Digitaalisuus

Meta esitteli uuden VR-lasinsa, jonka hintalappu on liki 1800 euroa – Zuckerbergin mukaan Meta Quest Pro "asettaa uuden standardin VR-laseille"

12.10.2022 11:45
Toni Rajamäki
Mark Zuckerberg puhui Meta Connect 2022 -tapahtumassa myös metaversumista.

Meta julkisti tiistaina Connect 2022 -tapahtumassaan uuden VR-lasinsa, jota aletaan myydä lokakuussa. 

Tapahtuma keräsi valtavan huomion, sillä Metan edistysaskeleet virtuaalisen ekosysteemin ja metaversumin suhteen ovat herättäneet suurta kiinnostusta. Yksi isoimpia puheenaiheita oli uusi VR-headset, Meta Quest Pro, joka maksaa tietyillä markkina-alueilla jopa 1 799,99 euroa. Vanhempia malleja saa Suomessa vielä vajaalla viidellä sadalla eurolla.

Meta Quest Pro on ensimmäinen ponnistus Metan uudessa korkean luokan laitesarjassa.

– Siinä on Meta Quest 2:n parhaat ominaisuudet ja lisätty joukko uutta teknologiaa metaversumissa toimimisen viemiseksi uudelle tasolle. Yhteistyöhön ja luovuuteen perustuvassa sisäänrakennetussa mixed reality -kokemuksessa voi tehdä asioita, jotka eivät ole ennen mahdollisia. Laite on tyylikkäästi muotoiltu ja mukava käyttää. Halusitpa sitten tehdä töitä uudella tavalla tai vain parhaita tällä hetkellä saatavilla olevia viihdekokemuksia, Meta Quest Pro asettaa uuden standardin VR-laseille, Metan perustaja Mark Zuckerberg kertoi tilaisuudessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Zuckerberg avasi tilaisuudessa Metan metaversumihankkeen kehitystä ja kertoi muun muassa hankkeeseen liittyvistä uusista kumppanuuksista. 

Microsoftin kanssa Meta tuo tuottavuustyökalut Meta Quest -laitteisiin ja Metan muille työskentelyalustoille, sillä Meta Quest Pro on rakennettu työelämää ajatellen. Accenture on mukana auttamassa yrityksiä ottamaan käyttöön Microsoftin tekniikkaan integroituja Meta Questin laitteistoja ja ohjelmistoja, jotta yritykset voivat tuoda tulevaisuuden tavat tehdä töitä nopeammin henkilöstönsä ulottuville.

Meta kertoi myös Horizon Workrooms -VR-tilan uusista ominaisuuksista, kuten ilmeikkäämmistä avatareista ja taukoryhmistä, joissa on tilaääni. Tulevaisuudessa Meta pyrkii lanseeraamaan Magic Roomin, Zoom-integraation ja 3D-mallien tarkastelun.

– Uskomme, että virtuaalitodellisuus voi olla erittäin tehokas sosiaalisten yhteyksien luomisessa, ja Quest Pron avulla haluamme tuoda sitä enemmän myös työelämään, jossa Microsoftilla on jo joitakin uskomattoman menestyksekkäitä tuotteita markkinoilla, Zuckerberg sanoi.

Metaversumin suhteen Metalla ja muilla toimijoilla tuntuu olevan vielä runsaasti työmaata edessään, sillä DappRadarin datan mukaan esimerkiksi metaversumeilla Decentralandilla ja The Sandboxilla on alle tuhat aktiivista käyttäjää päivässä. Tosin lukemissa on huomioitu vain käyttäjät, jotka tekevät vierailullaan kryptovaluuttaostoksia. Todellisuudessa aktiivisten käyttäjien määrä on siis suurempi, mutta lienee selvää, että käyttäjämäärät ovat vielä kokonaisuudessaan todella pieniä.

Meta kuitenkin kertoi hyviä lukemia VR-ekosysteemistään, joka on syytä erottaa metaversumista. Metan mukaan tähän mennessä Meta Quest Storen VR-peleihin ja sovelluksiin on käytetty jo yli 1,5 miljardia dollaria. Yhtiöllä on tällä hetkellä Quest Storessa 33 tuotetta, joiden bruttotulot ovat ylittäneet 10 miljoonaa dollaria. Yli viiden miljoonan dollarin bruttotulot tuottaneiden sovellusten määrä on kaksinkertaistunut vuodessa ja on nyt 55. Quest Storen yli 400 sovelluksesta noin kolmannes tekee miljoonatuloja, ja esimerkiksi The Walking Dead: Saints & Sinners -peli on saavuttanut 50 miljoonan dollarin tulot Quest-alustalla.