Media

Me Naisilla ja Seiskalla aikakausilehtien suurin kokonaistavoittavuus – katso lista Suomen suurimmista aikakausilehdistä

19.10.2021 10:55
Toni Rajamäki
Veronmaksajan Taloustaito -lehti on luetuin printtilehti Kansallinen mediatutkimus KMT 2021 -raportin mukaan.

Tuore Kansallinen mediatutkimus KMT 2021 -raportti kertoo, että Sanoman Me Naiset on kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurin aikakausilehti. Selkeänä kakkosena tulee Aller Median Seiska-lehti.

KMT-raportissa kokonaistavoittavuuteen on laskettu painetun lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä ja keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versiota lukeneiden nettomäärä.

Sekä Me Naiset että Seiska tavoittavat yli miljoona suomalaista. Me Naisten tavoittavuus on 1 393 000 ja Seiskan 1 064 000. Kumpikin media kerää suurimman osan lukijoistaan digissä, sillä kumpikaan lehti ei kuulu suosituimpien painettujen aikakausilehtien joukkoon.

Seuraavaksi suosituimmat aikakausilehdet kokonaistavoittavuudeltaan ovat Kotiliesi (559 000), Talouselämä (506 000) ja Tekniikan Maailma (446 000).

Lue myös: Liki 70 prosenttia suomalaisista lukee printti- tai digisanomalehteä päivittäin – nämä sanomalehdet tavoittavat ihmisiä eniten

Naistenlehdistä eniten tavoittaa Me Naisten ja Kotilieden jälkeen Anna (434 000). Yleisaikakausilehdistä Seiska on selkeä ykkönen, sillä toiseksi suurin lehti, Apu, tavoittaa 394 000 lukijaa. Talouselämän ja yritystoiminnan aikakausilehdissä Talouselämän takana tulee seuraavana Veronmaksajan Taloustaito (438 000).

Suomen suurimmat aikakausilehdet kokonaistavoittavuudeltaan:

1. Me Naiset (1 393 000)
2. Seiska (1 064 000)
3. Kotiliesi (559 000)
4. Talouselämä (506 000)
5. Tekniikan Maailma (446 000)
6. Veronmaksajan Taloustaito (438 000)
7. Anna (434 000)
8. Apu (394 000)
9. Kodin Kuvalehti (393 000)
10. Suomen kuvalehti (379 000)

Painettuja lehtiä vertaillessa suosituimman aikakausilehden tittelin nappaa Veronmaksajan Taloustaito, mikä selittyy sillä, että lehti lähetetään kaikille Veronmaksajien Keskusliiton jäsenille. Veronmaksajan Taloustaidon painetun lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä on 419 000.

Kotiin tilattava tai irtonumerona ostettava naistenlehti Apu on toiseksi suurin painettu lehti. Se tavoittaa 318 000 suomalaista.

Seuraavat sijat menevät Eevalle (316 000), Suomen Kuvalehdelle (313 000), Aku Ankalle (302 000), Kodin Kuvalehdelle (293 000) ja Tiede-lehdelle (293 000).

Suomen suurimmat painetut aikakausilehdet tavoittavuudeltaan:

1. Veronmaksajan Taloustaito (419 000)
2. Apu (318 000)
3. Eeva (316 000)
4. Suomen Kuvalehti (313 000)
5. Aku Ankka (302 000)
6. Kodin Kuvalehti (293 000) ja Tiede (293 000)
7. ET-lehti (291 000)
8. Tekniikan Maailma (261 000)
9. Hyvä Terveys (254 000)
10. Moottori (253 000)

Jos listauksiin ottaa mukaan asiakaslehdet, vaihtuisi kärkikaksikko molemmissa luokissa, sillä S-ryhmän Yhteishyvä-lehti ja Keskon Pirkka-lehti ovat tavoittavuudessa omassa kastissaan. Lehdet tulevat automaattisesti yhtiöiden kanta-asiakkaille, joten lehtien todellisia lukijamääriä on hankala analysoida.

Jos asiaa katsoo vain lehtien määrällä, niin Yhteishyvä on Suomen suurin aikaukausilehti, sillä se tavoittaa 2 180 000 suomalaista. Pirkka puolestaan tavoittaa 1 773 000 suomalaista.

Lähde: MediaAuditFinland

Juttua korjattu 20. lokakuuta 2021: Apu on Suomen toiseksi suurin painettu aikakausilehti, eikä Eeva, kuten jutussa aiemmin sanottiin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)