Matkamessut ei tapahtuman tekemän kävijäkyselyn mukaan ole ainoastaan inspiraation lähde, vaan kävijät päätyvät messuilla myös konkreettisiin toimenpiteisiin.
Vaikuttavuuskyselyn mukaan lähes 50 prosenttia kuluttajakävijöistä teki matkailuun liittyviä päätöksiä tapahtuman perusteella.
Lähes 20 prosenttia kuluttajakävijöistä ja ammattilaisista teki ostoksia tai hankintoja tapahtumassa.
52 prosenttia kuluttajakävijöistä jakoi tapahtumasta tietoa eteenpäin, ja 68 prosenttia ammattilaisista kertoo keskustelleensa tapahtuman sisällöistä kollegoiden tai kumppaneiden kanssa.
Lisäksi 20 prosenttia kävijöistä koki jonkin yrityksen ansainneen luottamuksensa, mutta toisaalta 15 prosenttia kuluttajakävijöistä menetti luottamuksensa yritykseen sen poissaolon vuoksi.
Matkamessujen viestikärjet eli aktiivi- ja ruokamatkailu, kulttuurielämykset ja hyvinvointimatkat näkyivät selvästi kävijöiden vastauksissa.
Patikointi- ja pyöräilymatkat, kylpylälomat, kulttuuritapahtumat ja kotimaan kohteet kuten Lappi, Saimaa ja Itä-Suomi herättivät kiinnostusta ja johtivat konkreettisiin suunnitelmiin. Esimerkiksi karavaanari-ideat, kesäteatterit, luostariesitykset, ruokamaistiaiset ja rantasaunat nousivat puolestaan esiin konkreettisina inspiraation lähteinä.