Kuva Copilot
Toimistot

Markkinointialan työttömyys on kääntynyt laskuun - avoimia työpaikkoja yhä tarjolla todella vähän

21.11.2025 10:29
Harri Junttila
Markkinointialan työttömien määrä on laskenut viisi prosenttia vuoden takaisesta.

Markkinoinnin alalla on työllisyydessä havaittavissa valon pilkahduksia, Viesti ry tiedottaa.

Vuoden takaiseen nähden työttömien määrä on laskenut viisi prosenttia. Syyskuussa 2025 työttömiä markkinoinnin ammattilaisia oli 4 185. Vuoden 2024 syyskuussa vastaava luku oli 4 387 ja vuoden 2025 toukokuussa 4 180.

Markkinoinnin työttömien määrä nousi hetkellisesti kesäkuukausien aikana ja oli korkeimmillaan heinäkuussa, kun työttömänä oli 4 500 henkilöä. Tähän on oletettavasti vaikuttanut korkeakouluista valmistuneiden määrä.

MAINOS

Markkinoinnin ja mainonnan avoimien työpaikkojen määrä on silti edelleen poikkeuksellisen matala. Viimeisen vuoden aikana avoimien työpaikkojen määrä on laskenut noin 23 prosenttia.

Keväällä ja kesäkuussa 2025 avoimia paikkoja oli keskimäärin hieman yli sata kuukaudessa. Heinäkuussa paikkoja oli auki vain 69. Elo-syyskuussa ei vielä nähty nousua kevään tasolle, vaan avoimia paikkoja oli keskimäärin 78 kuukaudessa.