Kolumni

Markkinointi pahensi talouden taantumaa, mutta voi myös lopettaa sen

21.3.2024 7:05
Antti Kaihlanen
Kun negatiivisen uutisoinnin share of voice on iloista markkinointiviestintää suurempi, kaikkein vastuullisinta markkinointia olisi ylipäätään tehdä markkinointia, kirjoittaa Antti Kaihlanen.

Talouden alakulo on monisyinen ilmiö, johon vaikuttavat useat tekijät. Keskeisimpiä elementtejä on yksityinen kulutuskysyntä, joka on yksi talouden peruspilareista. Kun kuluttajat käyttävät rahaa, raha virtaa yrityksille, jotka maksavat palkkoja, investoivat uusiin raaka-aineisiin, palveluihin ja projekteihin. Tämä luo positiivisen kierteen, joka edistää talouskasvua.

Vastaavasti kun yksityinen kulutuskysyntä laskee, yritysten kassavirrat vähenevät. Tovin kuluttua kassavirrat ovat jo niin niukat, että yrityksen työpaikkoja ja investointeja on pakko vähentää. Tästä alkaa koko yhteiskuntaa koskettava negatiivinen kierre, joka pahimmillaan äityy taantumaksi.

Lisäkierroksia negatiiviseen kierteeseen tarjoaa media, joka maalaa taantumanpirua kansan aivoihin otsikko toisensa jälkeen. Ei tullut taaskaan koronlaskua tai vaikka tuli, niin moni muu asia on edelleen pielessä.

Ei ihme, että myös ostovoimaisilla ihmisillä ostoskorit edelleen pienenevät. Pitäähän varautua siihen, että kaikki on kohta ohi.

Markkinoijien päätökset investoida tai leikata markkinointibudjetteja vaikuttavat suoraan kulutuskysyntään ja sitä kautta koko talouden suuntaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Markkinoinnin tehtävä on ylläpitää ja kasvattaa yrityksen kassavirtoja informoimalla kuluttajia tarjolla olevista vaihtoehdoista sekä lisäämällä näiden tarvetta ja halua ostaa. Kun markkinointi-investoinnit vähenevät, kuluttajien tarpeet ja halut ostaa vähenevät.

Markkinoinnilla on tärkeä rooli talouden taantumien ja nousukausien muovaamisessa. Markkinoijien päätökset investoida tai leikata markkinointibudjetteja vaikuttavat suoraan kulutuskysyntään ja sitä kautta koko talouden suuntaan.

Tällaisina aikoina, kun negatiivisen uutisoinnin share of voice on iloista, ostamiseen kannustavaa markkinointiviestintää suurempi, kaikista vastuullisinta markkinointia olisi ylipäätään tehdä markkinointia. Markkinointi aloitti taantuman kurimuksen – tai jos ei aloittanut niin ainakin pahensi sitä – joten markkinoinnin tulisi osoittaa vastuullisuutensa ja myös lopettaa se.

Uuteen nousukauteen tarvitaan vain kriittinen massa riittävän rohkeita markkinoijia.

Markkinointipäätökset tehdään aina epävarmuuksien vallitessa. Nousukaudella riskit ovat pienempiä, koska talouden kasvaessa jaettavaa riittää yleensä kaikille – myös niille, jotka tekevät huonoa markkinointia.

Uuteen nousukauteen tarvitaan vain kriittinen massa riittävän rohkeita markkinoijia, jotka vähentävät negatiivisen uutisoinnin ääniosuuden minimiin ja lopulta pakottavat kaikki muut markkinoijat mukaan nousukyytiin.

Antti Kaihlanen on toimitusjohtaja ja yrittäjä sekä markkinoinnin ja kasvurahoituksen hybridi, joka haluaa parantaa markkinoinnin ymmärrystä taloudesta ja talouden ymmärrystä markkinoinnista. Kaihlasen kolumnit käsittelevät muun muassa markkinoinnin roolia yrityksen kassavirtojen tekijänä ja markkinointia yrityksen tärkeimpänä kilpailuetuna.