Unsplash
Ilmiöt

Markkinoinnin trendit vuonna 2023: tekoälyn ja lisätyn todellisuuden merkitys kasvaa, mutta perusasioita ei pidä unohtaa

9.12.2022 12:10
Satu Hurme
MarkkinointiUutiset listasi 10 trendiä, jotka näyttävät mihin suuntaan markkinoinnissa uskotaan menevän ensi vuonna.

Uudet innovaatiot yhdistettynä vankkaan digimarkkinoinnin pohjaan ovat valttia ensi vuonna markkinointitrendien valossa. Tähän artikkeliin on listattu markkinoinnin kärkitrendit ensi vuodelle. Listaus perustuu kuuden kansainvälisen alan toimijan ennustuksiin.

Mukana on ohjelmistotalot Asana ja Hubspot, verkkomediat Ecommerce Fastline ja Forbes, markkinoinnin konsulttipalveluita tarjoava Marketing Insider Group sekä markkinoinnin ja rahoitusalan tutkimusta tekevä Financeonline Research Centerin selvitys.

1. Vaikuttajat ja sosiaalinen markkinointi

Influencer Marketing Hubin mukaan vaikuttajamarkkinointi on yli 16 miljardin dollarin markkina. Vaikuttajamarkkinat ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Vielä vuonna 2020 markkinan arvioitiin olevan alle 10 miljardin dollarin arvoinen. 

Vaikuttajien välityksellä tehtävällä markkinoinnilla kasvatetaan bränditietoisuutta, luodaan luottamusta, tavoitetaan kohdeyleisö ja toimitaan sen kanssa vastavuoroisesti sekä luodaan asiakassuhteita. Se voi auttaa myös trendien luomisessa ja suuremman yleisön tavoittamisessa. 

Vaikuttaja on kuitenkin valittava huolellisesti brändin tarpeiden ja luonteen mukaan, jotta vaikuttajamarkkinoinnilla saavutetaan halutut tulokset. Onnistuessaan markkinoinnilla saadaan sitoutuneita asiakkaita. Hubspotin kuluttajakyselyn mukaan Z-sukupolven kuluttajat luottavat tuotesuosituksissa enemmän vaikuttajiin kuin perheen ja ystävien suosituksiin.

2. Monikanavaisuus ja mukautuvuus

Markkinoijien on syytä varautua muutoksiin myös vuonna 2023. Muutamat viime vuodet ovat opettaneet, että mukautumiskyky on valttia. Hubspotin selvityksen mukaan kuluneena vuonna markkinoijat olivat entistä varautuneempia muutoksiin.

Yritysten on syytä ottaa uusia kanavia mukaan markkinointiinsa. Kun asiakkaita kohtaa monien kanavien kautta, yritys saa arvokasta tietoa, jolla kehittää liiketoimintaansa. Esimerkiksi push-ilmoituksilla tavoitetaan koko ajan enemmän kuluttajia. Kun ilmoituksia tulee maltillisesti kuluttajat säilyttävät mielenkiintonsa, mutta eivät ärsyynny. Business of Appsin tutkimuksesta selviää, että ilmoitusten määrän kohotessa yli kymmeneen päivää kohden ilmoitusten estoissa nähdään selvä piikki.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

3. Videosisällöt

Videosisällöillä tavoitetaan katsojia pidemmäksi aikaa kuin staattisilla, kuvaa ja tekstiä sisältävillä postauksilla. Videoilla saavutetaan etenkin milleniaalien ja Z-sukupolven huomio. 

Lyhytvideot kasvattavat suosiotaan entisestään tulevanakin vuonna. Lyhtvideomarkkinoinnilla saadaan Hubspotin selvityksen mukaan tehokkaimmin tulosta ja parhaiten tuottoa. 90 prosenttia lyhytvideoita käyttävistä markkinoijista aikoo lisätä panostustaan videoihin ensi vuoden aikana.

Brändejä helpottaa myös uutinen, jonka mukaan sosiaalisen median alustoille on tulossa lyhytvideoille parempia hallintavälineitä, jotka mahdollistavat esimerkiksi videoiden ajastuksen. Lyhytvideoista puhutaan paljon, mutta myös verkkoon striimatut suorat videolähetykset ovat maerkittäviä markkinoinnissa.

4. Asiakaskokemus

Asiakkaat arvostavat erinomaista asiakaskokemusta, ja PWC:n tutkimuksen mukaan asiakaskokemus vaikuttaa jopa 73 prosenttiin kuluttajien ostopäätöksistä. Hyvään asiakaskokemukseen kuuluu tehokkuus, käytännöllisyys ja asiantunteva sekä ystävällinen palvelu.

Sovellusten ja kotisivujen hyvä käytettävyys on edelleen markkinointivaltti. Suurin osa kotisivujen kävijöistä käyttää mobiililaitetta. Onkin siis erityisen tärkeää varmistaa, että kotisivut toimivat saumattomasti myös mobiililaitteilla.

Jouhevuus on avainsana oikeastaan kaikissa palveluissa. Esimerkiksi verkko-ostot tehdään kilpailijan alustalla, jos verkkokauppa on vaikea tai kankea käyttää.

5. Äänihaku

Ääniohjatut haut ja digitaaliset ääniavustajat kasvattavat asemaansa. Lähitulevaisuudessa uskotaan, että noin puolet hauista tehdään ääniohjauksilla. Ääniohjauksen voi yhdistää osaksi brändin markkinointia, esimerkiksi siten, että ääniavustajat vastaavat brändiin tai tuotteeseen liittyviin kysymyksiin. 

Vaikka yritys ei ottaisikaan tämän tyyppisiä palveluita osaksi mainontaansa, on tärkeää, että sisältö on optimoitu ääniohjattuja hakuja varten. Ääniohjatulla haulla eivät hakusanat ole niin yksityiskohtaisia, vaan haku on enemmän keskustelunomaista tai suoraan kysymyksen muodossa.

6. Lisätty ja virtuaalitodellisuus

AR- ja VR-ominaisuudet tuovat ostomahdollisuudet suoraan kotiin uudella tavalla. Esimerkiksi vaatteita, meikkejä ja somisteita pystyy jo nyt kokeilemaan virtuaalisesti ennen ostopäätöstä.

Käytännöllisyyden lisäksi lisätty todellisuus tarjoaa elämyksiä. Ostotapahtuma voidaan vaikka pelillistää, jolloin kuluttajan kiinnostus nousee uudelle tasolle.

7. Tekoäly

Kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat asteittain, markkinoijien on löydettävä uusia keinoja kohdennettuun markkinointiin. Tekoäly on tässä vaiheessa markkinoijan paras ystävä. Sen avulla pystytään kohdentamaan markkinointia ja ymmärtämään ostajan käyttäytymistä sekä kohdeyleisöä paremmin. Tekoäly auttaa myös personoidun asiakaskokemuksen luomisessa, kun kuluttajadataa voidaan käyttää entistä syvemmin. 

8. Reaaliaikainen viestintä ja chatbotit

Tämän päivän kuluttaja arvostaa erityisesti nopeutta. Kysymykseen pitää löytyä vastaus nopeasti. Chatbotit reagoivat kävijään, kun hän tulee kotisivuille, jolloin kuluttajalle voidaan tarjota palvelua nopeasti. 

Chatboteilla voidaan myös kerätä arvokasta tietoa kuluttajista, heidän tarpeistaan ja käyttäytymisestään. Viestinnän henkilökohtaisella otteella asiakkaan saa vakuutettua puolelleen. Chatbottien laatuun tulee kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota. Lisäämällä botteihin inhimillisen loppusilauksen, asiakastyytyväisyys nousee.

9. SEO ja digitaalisen markkinoinnin perusta

Vaikka uusia trendejä tulee, markkinoinnin perusta on kuitenkin tärkeä pitää kunnossa. Käyttäjäystävälliset kotisivut, hakukoneoptimointi ja markkinointi sähköpostin, digimainonnan sekä sosiaalisen median kautta luovat perustan hyvälle digimarkkinoinnille.

SEO on edelleen tehokas markkinoinnin keino. Hubspotin mukaan tähän aiotaan käyttää kolmanneksi eniten rahaa kaikista markkinointitrendeistä ensi vuonna.

10. Vastuullisuus ja moninaisuus

Kuluttajat arvostavat kestäviä valintoja. Hyväntekeväisyyskampanjoilla houkutellaan kuluttajia, jotka haluavat vaikuttaa ostokäyttäytymisellään. Moninaisuudella markkinoija huolehtii siitä, ettei osa omasta kohderyhmästä jää markkinoinnin ulkopuolelle.

Hubspotin mukaan markkinoijista 89 prosenttia aikoo panostaa saman verran tai enemmän arvoperustaiseen markkinointiin ensi vuonna.

Yritys voi saada myös uusia asiakaskuntia maailmanympäri digitaalisen markkinoinnin avulla. Tässä kuitenkin tärkeäksi nousee toisten kulttuurien ja kielten ymmärtäminen.