Kolumni

Markkinoinnin tärkein aktiviteetti on priorisointi – sivupolulle käännyttäessä eksytään helposti syvemmälle metsään

23.5.2024 12:14
Ossi Ahto
Strategia on ennen kaikkea sitä, että lopetetaan epäolennaisten asioiden tekeminen, kirjoittaa Ossi Ahto.

Kohdeyleisöt fragmentoituvat, alustojen määrät moninkertaistuvat. Jatkuva kiire lisää painetta tehdä nopeita päätöksiä ja houkutus tehdä koko ajan lisää on suuri. Kuulostaako tutulta? Tämän päivän markkinointi tarjoaa tuhansittain mahdollisuuksia laittaa ajatuksia, aikaa ja rahaa erilaisten asioiden taakse. Juuri siksi markkinoinnin fokuksen tulee olla selkeä, markkinoinnin prioriteetit jokaisella markkinoijalla kirkkaana.

Mikä sitten on tärkeää tai miten se tulee selvittää?

Itselleni fokuksen muodostaminen markkinoinnissa on lähtenyt aina kahdesta eri suunnasta: mikä on yrityksen strategia ja mikä on asiakkaille arvokasta.

Jos yrityksen strategia on hyvin kirkkaana mielessä, fokus markkinoinnin osalta tulisi olla helppo muodostaa. Markkinointi tekee juurikin sitä, mihin yrityksen laajemmasta strategiasta nouseva markkinoinnin strategia ohjaa keskittymään. Näitä asioita tulisi olla maksimissaan muutama ja suurimman osan fokuksesta, rahoista ja ajasta tulisi keskittyä niihin. Strategia on ennen kaikkea epäolennaisten asioiden tekemisen lopettamista.

Otetaan esimerkiksi Polestar, autobrändi, joka on muutamassa vuodessa noussut erittäin tunnetuksi omassa urbaanissa kohderyhmässään. On selvää, että heidän strategiansa on ollut keskittyä tunnettuuden luomiseen tarkassa kohderyhmässä. Kirkas kohderyhmä, selkeä brändiviesti, ymmärrettävä tavoite, joka ohjaa kaikkea tekemistä.

MAINOS

Toisaalta asiakkaiden syvällinen ymmärtäminen ja keskittyminen siihen, mikä heille on arvokasta ja tärkeää, tuo toisen näkökulman markkinoinnin priorisointiin. Jos yritys katsoo työtään hyvin vahvasti vain omasta näkökulmastaan, päädytään helposti ratkaisuihin, jotka eivät asiakkaalle tuota minkäänlaista arvoa.

Polestarin esimerkki toimii myös tässä. Brändi on selkeästi panostanut asiakasymmärrykseen ostopolun osalta ja mahdollistanut mahdollisimman kitkattoman online-ostokokemuksen. Auto on oikeasti mahdollista ostaa helposti suoraan verkkosivujen kautta.

Liian usein häntä heiluttaa koiraa ja fokuksen polulta suuntaudutaan pois tekemään sitä, mitä on aiemmin tehty, tai tartutaan erilaisiin tarjottuihin uusiin mahdollisuuksiin, jotka eivät tue strategiaa.

Jokainen markkinoija tunnistaa ne lukemattomat tilanteet, joissa myynti toivoo yhtä, toimitusjohtajalla on toinen näkemys ja markkinoinnin kumppanit ehdottavat uusia ideoita. Mediat, vaikuttajat ja kaupan kanavat ehdottavat yhteistöitä, joihin tarttuminen pitää päättää heti. Vaatii päättäväisyyttä ja rohkeutta sanoa ei kaikille suunnille, jotka vievät pois omalta, ennalta päätetyltä polulta.

Kun yrityksen strategia on kirkas, siitä on johdettu selkeä markkinoinnin strategia ja asiakasymmärrykseen on panostettu, ei fokusoinnin pitäisi olla vaikeaa.

Ossi Ahto toimii markkinoinnin neuvonantajana ja interim-markkinointijohtajana omassa yrityksessään. Hänellä on 20 vuoden tausta markkinoinnin ja brändien johtamisen parista, niin globaaleista, kuin suomalaisista yrityksistä. Kolumneissaan hän kirjoittaa erityisesti markkinoinnin vaikutuksesta liiketoimintaan ja sen kasvuun.