Pasi Salminen
Luovuus

Markkinoinnin ammattilaiset tekivät pro bonona kampanjan suojautumisesta koronaa vastaan

28.1.2022 9:40
Toni Rajamäki
Idea kampanjasta syntyi MarkkinointiKollektiivi-ryhmässä joulukuussa.

Useat markkinoinnin ammattilaiset ovat lyöneet hynttyynsä yhteen ja suunnitelleet pro bonona markkinointikampanjan tuodakseen vetoapua koronaviestintään.

Kampanjaan lähti mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, jonka tarpeena oli ensisijaisesti painottaa koronan suojautumisohjeiden olevan asioita ja valintoja, joita jokainen voi itse tehdä itsensä suojautumiseksi sekä kokonaistilanteen parantamiseksi.

– Yksi haasteemme viestinnässä on, että asiaa ja tarpeellista kerrottavaa on paljon. Esimerkiksi suojautumisohjeita on monta, mutta yhdessä käytettyinä ne ovat kaikkein tehokkaimpia. Haluamme myös, että THL:n ääni antaa toivoa. Pandemia on pitkittynyt, ja siksi on tärkeää kannustaa jatkamaan toimia, joilla jokainen voi vaikuttaa omaansa ja muiden terveyteen, sanoo THL:n viestintäjohtaja Marjo Loisa.

Idea syntyi MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä. Ajatuksen laittoi liikkeelle Finn Springin kaupallinen johtaja Jarno Aho, joka pohti ryhmässä, voisiko markkinoinnin alalta saada vetoapua pitkittyneen koronataistelun valtavaan viestintä- ja motivointihaasteeseen.

– Alkuvuodesta monessa mediassa on alennuskampanjat, eli ylimääräistä kapasiteettia, mietin lähtisivätkö mediatalot tarjoamaan näkyvyyttä yhteisen asian puolesta. Samalla tuli mieleen, että alalta voisi löytyisi ammattilaisia, jotka olisivat halukkaita antamaan osaamistaan koronan vastaiseen taisteluun, ja esimerkiksi THL voisi olla taho, kenen viestinviejäksi alamme kannattaisi lähteä, Aho kommentoi.

THL:lle päätös oli helppo.

– Tiesin MarkkinointiKollektiivin, ja uskalsin heti näyttää vihreää valoa, kun meihin otettiin yhteyttä. Oli upea kuulla, kuinka koronaturhautuminen oli siellä MarkkinointiKollektiivin ryhmässä käännetty voimaannuttavaksi tekemiseksi ja asiaan tarttumiseksi, kertoo THL:n markkinointiviestinnän asiantuntija Saana Ihamäki.

Kampanja on saanut tukea ja näkyvyyttä monipuolisesti. Näkyvyyttä ovat tarjonneet Ocean Outdoor, JcDecaux, MTV, Yle, Bauer, Facebook, Kärkimedia ja Mall Voice.



– Haluamme omalta osaltamme auttaa ja olla mukana tukemassa yhteistä hyvää ja poispääsyä koronasta. Nykypäivänä yrityksillä on myös yhteiskunnallinen vastuu, ja henkilökohtaisesti näen tämän kaltaisen toiminnan tukevan asiaa. Valtakunnallinen verkostomme tavoittaa suomalaiset kattavasti Helsingistä aina Rovaniemelle saakka, sanoo Ocean Outdoorin maajohtaja Jukka Leskinen.



– MTV tavoittaa laajasti suomalaiset ja haluaa siten hyödyntää kanaviaan ja palvelujaan yhteiseen hyvään. Koronapandemia koskettaa ja koettelee meitä kaikkia, mutta sisulla ja yhdessä toimimalla pärjäämme, lisää MTV:n Director, Marketing and Communications Susa Valvio.

Kampanjan kuvat on ottanut valokuvaaja Pasi Salminen, ja suunittelutyöstä on vastannut oululainen mainostoimisto Luma, josta mukana ovat olleet projektinhallinnassa ja AD:na Hannu Rantakallio, graafisena suunnittelijana Anna-Kaisa Parviainen, sisällöntuottajana Riku Määttä ja kuvankäsittelijänä Tapio Lehtinen. Lisäksi Luman tiimiä on vahvistanut äänisuunnittelija ja musiikkituottaja Mikko Keskinen Joha Studiolta. Kampanjan projektikoordinaattoreina ovat toimineet Jarno Aho ja MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

– Kampanjan suunnittelu on meille myös oiva mahdollisuus päästä pienenä toimistona tekemään isoa vastuullisuusprojektia. Yhteistyö kaikkien mukana olleiden kanssa on ollut helppoa ja vaivatonta – ja olemme saaneet paljon aikaiseksi käytössä olevilla resursseilla, Rantakallio summaa Luman tiimin tunnelmia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)