Paul Stringer puhui Cannes Lions -festivaalilla. Kuva: Getty UK
Mainonta

Markkinoijat siirtyvät luovista kampanjoista luoviin alustoihin – 47 prosenttia kuluttajista ei tunne mitään mainonnan nähdessään

18.6.2025 13:18
Teemu Ilola
Luova fragmentaatio haastaa markkinoijat.

Markkinoinnin suurimmat trendit ja haasteet olivat esillä WARC:n ja Contagious IQ:n yhteisessä puheenvuorossa Cannes Lions -festivaaleilla.

Markkinoinnin asiantuntijat WARC:sta ja Contagious IQ:sta jakoivat Cannes Lions -festivaaleilla näkemyksiään alan suurimmista trendeistä ja haasteista. Keskiössä olivat luova fragmentaatio, tekoälyn rooli ja tarve siirtyä kampanjalähtöisestä ajattelusta kohti luovia alustoja.

Markkinoinnin tehokkuuden globaali auktoriteetti WARC ja markkinointijulkaisu Contagious IQ nostivat Cannes Lions -festivaalin puheenvuorossaan esille markkinointikentän merkittävimmät muutokset ja samalla niiden luovat ratkaisut.

MAINOS

WARC:n tutkimus- ja neuvontapalveluiden päätoimittaja Paul Stringer toi esille huolestuttavan tilaston: 47 prosenttia ihmisistä ei tunne mitään reaktiota nähdessään mainontaa. Samalla yli puolet mainoksista ei sovi eri alustoille, mikä kertoo luovan fragmentaation ongelmista.

Luova fragmentaatio haastaa markkinoijat

Contagious IQ:n copywriter Sunil Bajaj nosti esille luovan fragmentaation aiheuttamat haasteet. Hänen mukaansa tekoälyn kanssa tuotettu sisältö ei ole alkuperäistä, mutta toisaalta ilman tekoälyä luova työ on hidasta ja kallista. Tähän tarjoaa ratkaisun käyttäjien tuottama sisältö.

Stringerin mukaan markkinointiala on siirtymässä luovista kampanjoista kohti luovia alustoja. Tässä muutoksessa niin sanottu mielikuvituksellinen toisto nousee keskeiseksi menestystekijäksi.

Emotionaalinen sitoutuminen on Stringerin mukaan välttämätöntä luovan sisällön tehokkuudelle. Kun lähes puolet kuluttajista ei reagoi mainontaan mitenkään, tarvitaan entistä kekseliäämpiä tapoja herättää tunteita ja luoda merkityksellisiä yhteyksiä.

Bajaj korosti luovan alustan menestyksen olevan "pitkä peli", mikä vaatii markkinoijilta pitkäjänteistä suunnittelua ja kärsivällisyyttä.

WARC:n ja Contagious IQ:n asiantuntijoiden esittämät havainnot kuvaavat markkinointialan murrosta, jossa perinteiset kampanjamallit eivät enää riitä. Tekoälyn, käyttäjäsisällön ja alustatalouden aikakaudella brändit tarvitsevat uudenlaisia lähestymistapoja luovuuteen ja kuluttajasuhteiden rakentamiseen.

MAINOS