Kolumni

Markkinoija, ahdistaako epävarmuus? Tiede auttaa!

8.9.2023 7:05
Markus Kivikangas
Tiede tuottaa markkinoijalle 95-prosenttisen varmaa tietoa, johon kannattaa nojata taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tiede osaa kertoa, miten esimerkiksi mainoksella, pakkauksella tai nimivalinnoilla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen, kirjoittaa Markus Kivikangas.

Epävarmoina aikoina moni markkinoija pohtii, miten tehdä aiempaa parempia tuloksia. Löytyisikö jostakin instituutio, jonka tehtävä olisi tuottaa varmaa tietoa, joka voisi hälventää markkinoijan epävarmuutta? Voisiko tällainen tieto auttaa markkinoijaa tekemään varmoja päätöksiä ja välttämään kalliit virheet?

Sellainen instituutio on olemassa, sitä kutsutaan tieteeksi. Tieteen tehtävänä on ymmärtää maailmaa sellaisena kuin se on ja ymmärtää asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.

Noin 500 tieteellisen tutkimuksen mukaan brändin rakentaminen varmistaa yrityksen arvon kasvun paremmin kuin suuruuden ekonomia, mainoskampanjointi tai uusien tuotteiden synnyttäminen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Esimerkiksi lääketiede poistaa epävarmuutta sairauksien hoidosta, elintarviketieteet valmistusaineiden ja -prosessien valinnoista ja insinööritieteet valinnoista liittyen kaikkeen nanoteknologiasta jättimäisiin teollisuusrobotteihin. Sadan vuoden aikana tiede on todistanut vääriksi lukuisia uskomuksia, vähentänyt kokemusperäisen intuition tarvetta sekä estänyt lukemattoman määrän virhepäätöksiä.

Samaa (käyttäytymis)tieteet tarjoavat markkinoijalle. Esimerkiksi melkein 500 tieteellisen tutkimuksen mukaan brändin rakentaminen varmistaa yrityksen arvon kasvun paremmin kuin suuruuden ekonomia, mainoskampanjointi tai uusien tuotteiden synnyttäminen – ja varsinkin taloudellisesti epävakaina aikoina.

Tiede tietää muutakin. Esimerkiksi sen, miten asiakas saadaan kiinnostumaan juuri teidän tuotteistanne tai palveluistanne tai sen, miten ostopäätökseen (tapahtui se kivijalka- tai verkkokaupassa) kannattaa vaikuttaa. Tieteen avulle selviää myös se, mitä yleisiä uskomuksia markkinoinnista kannattaa välttää viimeiseen asti.

Tiede osaa kertoa senkin, miten esimerkiksi mainoksella, pakkauksella, nimivalinnoilla, myymälä- ja verkkokauppasuunnittelulla sekä hintojen ja alennusten esittämistavoilla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen.

Tieteen tehtävänä on ymmärtää maailmaa ja myös työntekijöiden ja asiakkaiden käyttäytymistä sekä käyttäytymiseen liittyviä syy-seuraussuhteita. Toisin sanoen poistaa epävarmuutta ja lisätä varmuutta. Aina yli 95 prosentin tilastollisella varmuudella.

Markus Kivikangas on harvinainen tieteen ja liike-elämän välimaastossa viihtyvä tieteen, tieteellisen tiedon ja tieteellisten innovaatioiden kaupallistaja. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Markus toimi Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa markkinointiin, johtamiseen ja aivotoiminnan ymmärtämiseen liittyvissä tutkimusprojekteissa sekä tutkijana että myöhemmin tutkimusprojektien vetäjänä.