Unplash
Ilmiöt

Marketing Finland vaatii vaikuttajien verottamiseen muutoksia

11.11.2022 13:30
Toni Rajamäki
Tapa, jolla Suomessa vaikuttajia verotetaan lahjoista, ei ole linjassa muiden EU-maiden verotuksen kanssa, Marketing Finland painottaa.

Markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto Marketing Finland on tehnyt Suomen Verohallinnolle vetoomuksen vaikuttajien verotuksen muuttamisesta.

Vetoomus koskee vaikuttajien saamien tuotteiden ja palveluiden verottamista. Verottajan mukaan vaikuttajien pitäisi maksaa veroa saamistaan lahjoistaan, koska yli 50 euron arvoiset lahjat tulkitaan yrityslahjoiksi. 

Marketing Finlandin kannan mukaan lahjat ovat olennainen osa vaikuttajan työtä, miksi verottajan pitäisi suhtautua niihin samalla tavalla kuin se suhtautuu toimittajien saamiin lahjoihin.

– Vaikuttaja pitäisi rinnastaa verotuksessa toimittajaan, jolle saatu tuote tai palvelu on välttämättömyys työn suorittamiseksi, eikä lahja, vetoomuksessa sanotaan.

Marketing Finland pitää kohtuullisena verotuksen rajana 500 euroa.

MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Marketing Finland haluaa myös poistaa vastuun vaikuttajilta niissä tapauksissa, jossa vaikuttaja on saanut tuotteen tai palvelun ilman sopimusta mainostajan kanssa. Brändit lähettävät vaikuttajille usein tuotteita siinä toivossa, että vaikuttajat markkinoisivat niitä ilmaiseksi. Verottaja katsoo, että tällaiset tuotteet ovat veronalaista tuloa vaikuttajalle.

– Pyydämme huomioimaan, että vaikuttajat ovat usein yksinyrittäjiä tai yksityishenkilöitä ja siksi heikommassa asemassa kuin lahjoja lähettävät yritykset. Siksi vastuu veron maksamisesta pitäisi Marketing Finlandin mielestä siirtää tuotteita lähettävälle yritykselle vaikuttajan sijaan.

Marketing Finlandin mukaan Suomen vaikuttajiin liittyvä verotusmalli poikkeaa muista EU-maista.

– Tämä asettaa suomalaiset sisältöjä tuottavat vaikuttajat eriarvoiseen asemaan muiden eurooppalaisten vaikuttajien kanssa ja vähentää alan kansainvälistymishalukkuutta, vetoomuksessa jatketaan.

MAINOS