Brändit

Mainostoimisto SEK teki MM-kisojen pitkäaikaiselle pääyhteistyökumppanille Škodalle tyystin erilaisen lätkäkampanjan

Autobrändi nosti kampanjassaan keskiöön kiekkoäidit.
Kuva:
Škoda
Mainostoimisto SEK teki MM-kisojen pitkäaikaiselle pääyhteistyökumppanille Škodalle tyystin erilaisen lätkäkampanjan

Jääkiekossa markkinointikampanjat ovat usein veistetty samasta puusta. Ne ovat yleensä yllätyksettömiä, ja useimmiten ne unohtuvat saman tien. 

Meneillään olevien Suomessa pidettävien miesten MM-kisojen pääyhteistyökumppani Škoda lähti kuitenkin tekemään jotain erilaista Tampereella ja Helsingissä pelattavan turnauksen kunniaksi. Škoda löi hynttyyt yhteen mainostomisto SEKin kanssa ja teki lätkäkampanjan, jossa keskiöön ei nostettu pelaajia vaan kaikki kiekkoäidit.

Jokainen lapsena urheilua harrastanut ihminen ymmärtää idean: äidit ovat urheilua harrastavien lastensa huoltajia, tukijoita ja suurimpia faneja, jotka harvoin saavat kiitosta työstään.

#KiitosÄiti-nimisen kampanjan idea oli yksinkertainen. Škoda pyysi ihmisiltä videoita, joissa osoitettiin kiitosta äideille. Kaikki kampanjasivulle videon ladanneet pääsivät mukaan arvontaan, jossa jaettiin yli 300 ottelulippua MM-otteluihin.

– On aina inspiroivaa työskennellä brändin kanssa, joka uskaltaa tehdä asioita eri tavalla – ja Škodan kohdalla tämä tulee suoraan brändin ytimestä. Tämä kampanja on kunnianosoitus kaikille niille usein ylistystä vaille jääville arjen sankareille. Heille, jotka omistavat aikaansa pienten lätkäpelaajien tukemiseen ja jotka kuskaavat heitä joka viikko harjoituksiin ja peleihin. Kampanjafilmi seuraa kasvavaa nuorta, joka ei koskaan unohda, kuka on kautta linjan ollut hänen tukenaan, SEKin Senior Creative Rami Utriainen taustoittaa tiedotteessa.

Škoda on toiminut MM-kisojen sponsorina jo 30 vuoden ajan, ja turnaus on ollut tärkeässä roolissa autojätin brändin rakentamisessa. MM-kisoja ei yhdistetä yhteenkään muuhun brändiin yhtä vahvasti kuin Škodaan. Turnausta kutsutaan usein jopa leikkimielisesti “Škoda Cupiksi”.

– Jääkiekko on meidän lajimme. Vuosien mittaan olemme nähneet, kuinka tärkeitä ovat kaikki ne sankarit, jotka tukevat pelaajia taustalla – olivatpa he sitten äitejä, isiä, äitipuolia, tätejä, ystäviä, valmentajia, ketä vain. Siksi meille oli tärkeää kiinnittää kampanjalla huomiota äitien, mutta monin tavoin myös muiden pelaajien läheisten ja tukijoiden, kiittämiseen. Meistä on mahtavaa nähdä maailman kärkipelaajat kaukalossa, mutta haluamme kaikkien muistavan myös näiden huippu-urien taustalla piilevät tarinat ja ne läheiset, jotka ovat tukeneet heitä alusta saakka, lisää Skoda Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo.

Viime vuonna Škoda oli näyttävästi esillä jo ennen MM-kisojen alkua, kun yritys ilmoitti jäävänsä kisoista pois, jos Valko-Venäjän annetaan isännöidä tapahtumaa. Lopputulemana MM-turnaus otettiin Valko-Venäjältä pois.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa