Ilmiöt

Maailman lupaavimmat PR-osaajat kokoontuivat Helsinkiin – tästä on kyse

Itsenäisten viestintätoimistojen IPREX-verkosto järjesti uudenlaisen tapahtuman Suomessa.
Kuva:
Jakke Nikkarinen
Maailman lupaavimmat PR-osaajat kokoontuivat Helsinkiin – tästä on kyse

Viime viikolla Suomessa vieraili joukko maailman PR-alan parhaimmistoa, kun itsenäisten viestintätoimistojen verkosto IPREX järjesti tapahtuman Helsingissä. Poikkeuksellista oli se, että tällä kertaa kansainvälinen ketju kokosi yhteen maailman lupaavimpia PR-osaajia.

Mistä Helsingin-tapaamisessa oli sitten kyse? MarkkinointiUutiset tapasi IPREXin Suomen-toimiston, viestintätoimisto Manifeston toimitusjohtajan Harri Kammosen (kuvassa vasemmalla)ja IPREX-verkoston globaalin johtajan, maineikkaan yhdysvaltalaisen Fahlgren Mortinen liiketoimintajohtaja Julie Exnerin (oikealla), ja selvitti vastauksen kysymykseen.

Exner sanoo, että PR-talentit tuotiin Suomeen eräänlaiselle opintomatkalle.

– Eri toimistot valitsivat omat nousevat tähtensä ja lähettivät heidät oppimaan tänne parhaita käytäntöjä. He saivat johtajakoulutusta ja osallistuivat työpajoihin, joissa käsiteltiin muun muassa hybridityöskentelyä ja sitä, kuinka pysyä kulttuurillisen kehityksen kyydissä, Ohion osavaltiosta Columbuksesta kotoisin oleva Exner kertoo.

Toisin sanoen IPREX-ketju haluaa varmistaa, että PR-toimistoissa on myös tulevaisuudessa vahvaa johtamisosaamista, sillä iso osa vierailleista talenteista toimii jonain päivänä alalla merkittävissä johtotehtävissä – ja osa heistä on johtotehtävissä jo tänä päivänä.

– Toimiston omistajana näen, että tulevien johtajien kouluttaminen on huipputärkeää, linjaa Kammonen.

Normaalisti IPREXin tapaamisissa ovat paikalla toimistojen johtajat ja omistajat, mutta nuorten osaajien yhteentuomiselle nähtiin nyt suuri tarve, sillä viestinnän ja PR:n merkitys saattaa olla tänä päivänä suurempi kuin koskaan aiemmin: maailmaa myllää erilaiset kriisit koronaviruksesta sotaan, ja oikean, relevantin tiedon tuottaminen on tärkeää – myös kaupallisessa mielessä.

– Siksi pyrimme tällä tapaamisella lisäämään muun muassa PR-ammattilaisten ymmärrystä maailmasta. Tiedän, että esimerkiksi Harrin kanssa jutteleminen antaa minulle asioihin sellaista perspektiiviä, jota en muualta saisi. Avoimin mielin keskustelu ja hyvien kysymysten esittäminen ovat näissä tapahtumissa avainasemassa, Exner jatkaa.

Lupaavat PR-ammattilaiset saivat Helsingissä muun muassa johtajakoulutusta. Kuva: Jakke Nikkarinen

Sekä Exner että Kammonen painottavat vahvasti, että toimistoilta vaaditaan koko ajan enemmän ja enemmän.

– Toimistojen täytyy olla merkityksellisempiä asiakkailleen kuin aiemmin. Kyse ei ole enää siitä, että toimiston pitää olla tietoinen “funnelin” ylätason asioista liittyen tunnettuuden luomiseen, vaan siitä, että on tietoinen kaikista yrityksen liiketoimintaan ja viestintään vaikuttavista tekijöistä. Se tarkoittaa, että toimistojen täytyy olla tarkasti perillä muun muassa yhteiskunnallisesti merkityksellisyydestä – kuten sosiaalisesta vastuusta, Exner avaa.

Vaatimustasoon on vaikuttanut vahvasti myös teknologian kehitys.

– Teknologia on muuttanut PR-alaa, asiat tapahtuvat paljon nopeammin kuin aiemmin. Brändien täytyy nykyään reagoida asioihin vauhdilla, ja lisäksi kasvaneiden viestintäkanavien määrä lisää sisällön tarvetta, Kammonen jatkaa.

Hyvänä esimerkkinä kiireellisyydestä on Ukrainan sodan tuomat paineet Venäjällä toimiville yrityksille, joilta vaadittiin lähes heti sodan alettua toimenpiteitä, etenkin selkeää viestintää.

– Asiakkaamme tarvitsevat enemmän ja enemmän viestintää, sillä heillä on kompleksisia ongelmia ja heihin kohdistuu paljon painetta – eikä vain ulkoisen viestinnän suhteen, vaan myös sisäisen, Kammonen sanoo.

Manifesto saanut tärkeää oppia kansainvälisestä yhteistyöstä

Manifestolle Helsingin-tapaaminen oli merkittävä asia, sillä toimisto pääsi “isännöimään” globaaleja kumppaneitaan ja tuomaan omaa osaamistaan esiin. Siinä myös piilee kansainvälisen ketjun hienous: oppia pääsee jakamaan muiden alan huipputoimistojen kanssa.

Kammonen kertoo, että IPREX-ketjusta on ollut valtava hyöty Manifestolle, joka on kuulunut verkostoon vuodesta 2010 lähtien.

– Opimme muilta alan parhaita käytäntöjä ja asioita, joita ei voi muualta oppia. Itse käytän Manifestossa esimerkiksi strategiarunkoa, josta opin IPREXin tapaamisessa, Kammonen sanoo ja lisää:

– Olemme itsenäinen toimisto, mutta meillä on globaali ulottuvuus, hän kiteyttää.

IPREXiin kuuluu tällä hetkellä 62 jäsentoimistoa. Edustettuna on kaikki mantereet ja 51 maata. Vaikka esimerkiksi suomalaisen ja yhdysvaltalaisen toimiston sekä PR-alan välillä on paljon eriäväisyyksiä, on jokaisesta toimistosta hyötyä toisilleen.

– Kaikilla toimistoilla on samat ongelmat. Oli kyseessä sitten helsinkiläinen tai ohiolainen toimisto. Kulttuurilliset erot ovat tietenkin olemassa, mutta isossa kuvassa ongelmat ovat samanlaisia ympäri maailman.

Yksi ketjun suurimmista hyödyistä on yhteiset asiakkuudet. Jos Manifeston asiakas tarvitsee PR-osaamista Yhdysvalloista, apu löytyy saman tien IPREXin yhdysvaltalaisista jäsenistä. Sama kaava toimii myös toiseen suuntaan.

– Meidän suomalaisilla asiakkaille löytyy siis PR-osaamista kaikilta mantereilta, Kammonen sanoo loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa