Unsplash/Andrey Metelev
Digitaalisuus

Maailman ensimmäinen metaversumissa järjestettävä muotiviikko alkaa tänään – mukana myös suomalaisosaamista

24.3.2022 11:05
Toni Rajamäki
Brändit voivat esitellä mallistojaan digitaalisessa ympäristössä Decentraland 3D-pelimaailmassa.

Muotialalla nähdään tällä viikolla hyvä esimerkki siitä, mihin suuntaan tapahtumamarkkinoinnissa ollaan menossa: maailman muotipääkaupunkien muotiviikot päättyvät nimittäin tällä viikolla metaversumissa järjestettävään tapahtumakokonaisuuteen – ensimmäistä kertaa historiassa.

Huippubrändit pääsevät esittelemään mallistojaan Decentraland 3D-pelimaailmassa torstaista lähtien. Mukana ovat muun muassa Dolce&Gabbana, Elie Saab, Guo Pei, Tommy Hilfiger ja Cavalli.

Muotiviikoilla on mahdollista ostaa digitaalisia asuja itselleen tai pelihahmolleen. NFT:nä voidaan myydä digitaalisessa muodossa olevia tuotteita kuvista ja videoista tapahtumalippuihin ja muotiin. Esimerkiksi huippusuositussa Fortnite-pelissä on voinut aiemmin ostaa hahmolleen luksusbrändi Balenciagan asuja.

Muotiviikolla nähdään myös suomalaisen muodin uranuurtajan Mert Otsamon suunnittelema digivaate, Meta Jacket, joka on Suomen ensimmäisen NFT-muotiluomus.

– Tämä on muodin tulevaisuutta. Metaversumissa voidaan lanseerata mallistoja ja kokea immersiivisesti muotinäytöksiä, joita ei todellisessa maailmassa voitaisi toteuttaa, sanoo Otsamo tiedotteessa.

Otsamon osallistumisen muotiviikolle mahdollistivat digitaalisen muodin kansainvälisen Exthereal-konferenssin perustajat, Olesja Hännikäinen ja Krista Jäntti.

– Halusimme nähdä suomalaista muotia metaversumissa. Lahjakkaalle muotisuunnittelijalle tämä on mahdollisuus tulla tunnetuksi täysin uudelle kohdeyleisölle. Mert Otsamon MetaGarden-kokoelma sopi tähän tarkoitukseen täydellisesti, kommentoi virtuaalitodellisuustaiteilija ja digitaalisen muodin asiantuntija Hännikäinen.

– Metaversumiin ensimmäisinä menevät muotibrändit pääsevät toimimaan suunnannäyttäjinä muille. Suomalaisilla vahvoilla brändeillä on paljon mahdollisuuksia rakentaa täysin uudenlaista liiketoimintaa NFT:den ympärille, lisää NFT- asiantuntija Jäntti.

Lue myös: Tällaisia mahdollisuuksia trendi-ilmiöksi nousseet NFT:t avaavat markkinoijille

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)