Kuvaaja:
Vuokko Salo
Kolumni

Luovat ideat on tehty runnottaviksi – osaatko ottaa iskut vastaan?

13.2.2023 7:05
Kalle Wallin
Luova työ helpottuu, kun itsetunto on kohdallaan. Palaute ei mene yhtä pahasti ihon alle, eikä luovuus synnytä tuskaa. Hyvällä itsetunnolla ideoista voi keskustella ilman liiallisia tunnesiteitä omiin ajatuksiin, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Kalle Wallin.

Kuinka omaa luovuutta voi kehittää, kysyttiin minulta yllättäen, kun olin asiakkaani kick off -tilaisuudessa.

Päässäni pyörivät erilaiset vinkit maailman ja ajan seuraamisesta käytännön harjoitteisiin. Havahduin siihen, että olin hairahtunut pohtimaan inspiraation lähteitä eli luovuuden polttoainetta, vaikkei minulta niistä kysyttykään. Eihän polttoaineella tee mitään, jos konetta ei saa potkittua ensin käyntiin.

Luovuuden tärkein raaka-aine sen sijaan on itsetuntemus. Se tarkoittaa kykyä erottaa omat ajatukset, tunteet ja tarpeet ympäristön ja muiden ihmisten asettamista. 

Terve itsetunto antaa vapauden luovalle ajattelulle.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Terve itsetunto antaa vapauden luovalle ajattelulle. Se helpottaa ideoiden jakamista ja niiden kehittämistä. Se auttaa päästämään muut ajatustesi äärelle ja tekee sinusta avoimemman positiivisille vaikutteille. Itsetuntemuksen tärkeys luovuudelle korostuu markkinointialalla ja tiimeissä, joissa luovat maailmat kohtaavat ja näkemykset kolisevat tasaisin väliajoin yhteen.

Luova työ helpottuu, kun itsetunto on kohdallaan. Palaute ei mene yhtä pahasti ihon alle, eikä luovuus synnytä tuskaa. Hyvällä itsetunnolla ideoista voi keskustella ilman liiallisia tunnesiteitä omiin ajatuksiin. 

Omista ideoista voi luopua ja tehdä tilaa uusille ilman, että tuntee epäonnistuneensa, sillä vain irrottamalla vanhasta voi tarttua uuteen. 

Todisteita itsetuntemuksen tärkeydestä voidaan hakea myös Ruotsin puolelta. Läntinen naapurimme on kansakuntana rakentanut vahvan itsetunnon, mikä vaikuttaa myös ruotsalaisten tekemään markkinointiin. Kokemuksesta tiedän vahvan itsetunnon näkyvän luovan työn luontevuudessa ja vapautuneessa tunnelmassa, kun luovia ajatuksia stressitestataan läpi prosessin. Ideoita käännetään, väännetään, runnotaan ja ruhjotaan, kunnes ollaan varmoja niiden vahvuudesta. Ja se tehdään hymyssä suin.

Tietoinen pysähtyminen hetkeksi itsensä äärelle tekee hyvää luovuudellesi. 

Itsetunto ei tule koskaan valmiiksi vaan jatkaa kehittymistään läpi elämän. Se rakentuu kokemusten varaan, mikä selittää osaltaan sitä, että luova työ näyttää vaativan kokeneemmilta suunnittelijoilta vähemmän ponnisteluja. Toki pinnan alla voi kuplia konkareillakin, mutta se ei pääse juurikaan vaikuttamaan luovaan prosessiin. 

Itsetuntemus on hyvin henkilökohtainen asia. Sitä voi olla vaikea havaita, ja siksi se sekoitetaan usein ulkoisesti näkyvämpään itsevarmuuteen. Itsevarma voi olla myös heikon itsetuntemuksen kanssa. Parhaassa tapauksessa nämä kaksi ovat kuitenkin läheisessä suhteessa toisiinsa ja hyvässä tasapainossa.

Meillä kaikilla on vastuu vaikuttaa ympärillämme vellovaan luovuuteen tukemalla kunkin tiimijäsenen itsetunnon kehitystä esimerkiksi inhimillisen ja rakentavan palautteen muodossa. Siis yksinkertaisesti ajattelemalla vähän enemmän sitä, miten puhumme toisillemme.

Voit vahvistaa ammatillista itsetuntoasi myös kysymällä itseltäsi, kuka minä olen ja mikä juuri minulle on tärkeää ammatissani. Entä millä tavoin ja kuinka paljon se, mikä on minulle tärkeää, näkyy työssäni?

Tietoinen pysähtyminen hetkeksi itsensä äärelle tekee hyvää luovuudellesi. Ja mitä tärkeintä, se tekee sinulle hyvää kokonaisvaltaisesti.

Saamme työmme usein kuulostamaan vaikeammalta kuin mitä se todellisuudessa on. Kalle Wallin sukeltaa savuverhon taa ja kirjoittaa siitä, miten pystymme markkinoinnissa parempaan yksinkertaisin keinoin. Jaossa on kokemuksia historiasta ja näkemyksiä tulevasta sekä oppeja niin meiltä kuin maailmalta.