MARK Suomen Markkinointiliitto ry
Luovuus

Luova työelämä 2030 -hankkeesta selviää, mikä tekijä on luovuuden suurin jarru

25.5.2022 11:55
Toni Rajamäki
Vastausten mukaan oivaltavuus on suomalaisten suurin voimavara.

Suomessa on alettu selvittää, mitä on luovuus, koska World Economic Forum on nostanut luovuuden tulevaisuuden tärkeimmäksi työelämätaidoksi. Selvitystyötä on tehty Luova työelämä 2030 -hankkeessa, jota johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry.

Selvityksen täydelliset tulokset julkaistaan ensi syksynä, mutta ensimmäisistä vastauksista on saatu jo hyvä kuva siitä, mitkä asiat suomalaiset kokevat luovuuden suhteen ongelmaksi ja mitkä voimavaraksi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yli 1500 vastaajan mukaan suurimpana luovuuden jarruna on itsevarmuuden puute. 

– Tähänastisten tulosten perusteella voimme todeta, että merkittävin luovuutta häiritsevä tekijä on itsevarmuuden puute. Toisaalta oivaltavuus – eli kyky löytää vaihtoehtoisia ajattelu- ja toimintatapoja – on vastaajien selkeä voimavara, paljastaa tutkimusjohtaja Susanna Rahkamo Yellow Methodilta, joka toimii hankkeessa luovuuden asiantuntijana.

Isossa kuvassa hankkeen tavoitteena on auttaa organisaatioita tunnistamaan luovuutensa ja kehittämään sitä tukevia toiminta- ja johtamismalleja.

– Ennen kaikkea haluamme hankkeen avulla herättää keskustelua luovuuden mahdollisuuksista. Toistettuna kysely mahdollistaa reflektoinnin ja vertailun: löytääkö luovuus ansaitsemansa paikan suomalaisessa työelämässä vuoteen 2030 mennessä, Yellow Methodin perustajakolmikkoon kuuluva Steve Brown pohtii.

– Tarvitsemme luovaa ongelmanratkaisua ja uusia innovaatioita varmistaaksemme organisaatioiden kilpailukyvyn ja kasvun sekä taklataksemme globaaleja haasteita aina digitalisaatiosta ilmastonmuutokseen. Kaikki lähtee ymmärryksestä: organisaatioissa tulee tunnistaa, mistä luovuus rakentuu ja miten sitä voidaan tukea, kehittää ja hyödyntää, lisää Rahkamo.

Hankkeessa keskitytään alkuvaiheessa nimenomaan yksilön luovuuteen, sanoo Yellow Methodin toimitusjohtaja Pauliina Valpas.

– Luovuus lähtee aina yksilöstä, mutta vaatii myös yhteisön tukea. Parhaimmillaan luova ajatus jalostuu lopulta innovaatioksi, jota organisaatio voi hyödyntää. Siksi keskitymme hankkeen ensimmäisessä vaiheessa juuri yksilön luovuuteen sekä siihen liittyvien toiminta- ja ajattelumallien tarkasteluun, Valpas kiteyttää.