Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Iloq
Digitaalisia lukitusratkaisuja kehittävän yrityksen tarina alkoi jo yli parikymmentä vuotta sitten, jolloin yrityksen perustaja Mika Pukari kehitti lukolle toimintaperiaatteen, jossa avaimen työntöliike aiheuttaa sähköenergiaa lukkosylinterissä.
Raati perusteli iLOQ-brändin voittoa muun muassa sillä, että se suojasi uniikin innovaationsa. Lisäksi se osattiin kaupallistaa ja tuotteistaa.
Vuoden brändi -kilpailussa brändejä tarkastellaan laajalti brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen näkökulmasta. Asiantuntijaraati koostuu sekä brändi- että IPR-asioihin erikoistuneista ammattilaisista.
Vuoden brändi -kilpailun kaksi muuta finalistia olivat tänä vuonna second hand -kauppa- ja kahvilaketju Relove ja lihatalo Snellman.
Vuoden brändi -palkinnon ovat aikaisemmin saaneet Elovena vuonna 2024, Genelec vuonna 2023, Lapuan Kankurit vuonna 2022, Yle vuonna 2021 ja Marimekko vuonna 2019.