Kuva: Postnord
Myynti

Logistiikkayhtiö käynnistää huomenna Pakettilive-lähetyksen – Black Friday -pakettien palautukset vähentyneet jopa 15 prosenttiyksikköä

27.11.2025 10:30
Mikko Perttunen
Kyse näyttää olevan pysyvämmästä muutoksesta verkko-ostokäyttäytymisessä.

Suomalaiset ovat selvästi vähentäneet verkkokauppapakettien palautuksia. Viime vuoden Black Friday -sesongin aikana tilatuista verkkokauppapaketeista palautettiin arviolta 20 prosenttia, kun vielä muutama vuosi sitten paketeista palautui yli kolmannes, kerrotaan paketti- ja logistiikkayhtiö Postnordista.

PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starckin mukaan kyseessä ei ole pelkästään Black Friday -sesonkiin liittyvä ilmiö, vaan suomalaiset ovat ylipäänsä vähentäneet verkkokauppapakettien palauttamista. Vielä vuonna 2022 palautusprosentti oli kokonaisuudessaan 30 prosenttia, mutta viime vuonna enää 23 prosenttia.

MAINOS

– Näemme selvää laskua palautusprosenteissa pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna. Vaikuttaa siltä, että kyse on pysyvämmästä muutoksesta suomalaisten ostokäyttäytymisessä, Starck summaa tiedotteessa.

Yhtiön mukaan verkkokaupoista tilattujen pakettien määrät lähes kaksinkertaistuvat Black Fridayn myötä. Postnord toimitti viime vuoden Black Weekin jälkeisellä huippuviikolla jopa 102 prosenttia enemmän paketteja kuin sesonkiaikojen ulkopuolisina viikkoina.

Starckin mukaan Black Weekin jälkeisen viikon suurta toimitusmäärää selittää se, että silloin toimitetaan sekä Black Weekin alennusmyyntien aikana että Cyber Mondayna tilatut paketit.

PostNord käynnistää huomenna Black Fridayna Pakettiliven, jossa katsojat voivat seurata alan kiireisintä sesonkia reaaliaikaisesti. Pakettilive on katsottavissa Postnord Suomen Youtube-tilillä klo 14–21.

– Black Fridayn aikana toteutettavan Pakettiliven kautta katsojat pääsevät seuraamaan jatkuvaa pakettivirran kulkua Vantaan Hakkilan jakeluterminaalistamme, jossa sijaitseva lajittelukone mahdollistaa lähes 10 000 paketin lajittelun tunnissa. Tämä tarkoittaa noin kolmea lajiteltavaa pakettia per sekunti, Starck kertoo.

Pakettilivellä yhtiö haluaa demonstroida, millaisesta verkkokauppatilausten volyymista Black Fridayna todellisuudessa on kyse.

– Haluamme tuoda Pakettilivellä näkyville Black Fridayn pakettimäärän aivan uudella tavalla. Suomalaiset ovat lisäksi aiemmin osoittaneet, että erilaiset live-lähetykset herättävät erittäin suurta mielenkiintoa. Toteutamme Pakettiliven tietysti tietoturvallisesti, eli lähetyksessä ei tule näkymään osoite-, nimi- tai muita henkilötietoja, vaan yksityisyys on huomioitu kaikilta osin, Starck kertoo.