Mainonta

Live. Laugh. Die. Kurion suunnittelema pro bono -kampanja ottaa kantaa naisiin kohdistuvaan globaaliin ongelmaan

27.5.2025 13:56
Mikko Perttunen
Kuvituksesta vastasi vammainen naistaiteilija Laura Loukola.

Missing Billion Initiativen tuoreessa kampanjassa internetin inspiraatiolauseet on taivutettu käsittelemään epäkohtia, joita vammaiset naiset kohtaavat terveydenhuoltojärjestelmässä.

Kampanjan takana on luova toimisto Kurio.

Missing Billion Initiative on kansainvälinen järjestö, joka pyrkii muuttamaan terveydenhuoltojärjestelmiä palvelemaan kaikkia miljardia vammaista ihmistä paremmin. Järjestön uusi, hiljan lanseerattu raportti nostaa esiin erityisen haavoittuvan ryhmän eli vammaiset naiset.

MAINOS

Raportin mukaan vammaiset naiset saavat huonoa hoitoa kaksi kertaa todennäköisemmin kuin ei-vammaiset naiset ja kokevat terveytensä hyväksi 50 prosenttia epätodennäköisemmin kuin ei-vammaiset naiset.

– Koska kyseessä on pro bono -kampanja, suuret mediapanostukset eivät tulleet kyseeseen. Halusimme löytää lähestymistavan, jolla olisi viraalipotentiaalia sosiaalisessa mediassa. Jotain, joka syntyy ja elää somessa, Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori kertoo tiedotteessa.

Kampanjassa päädyttiin käyttämään sosiaalisessa mediassa kiertäviä inspiraatiositaatteja aiheeseen muunnellen. Kampanjassa sitaatteja kutsutaan Dis-Inspirational Quotesiksi.

Kampanjan sitaatteja.

Kampanja rakennettiin yhteistyössä vammaisten naisten kanssa, ja inspiraatiolauseet löysivät uuden muotonsa tutkimusraportin karuista faktoista.

Kampanjan kuvituksesta vastasi vammainen naistaiteilija, Laura Loukola. Lopputulos koottiin Pinterestiin ja Instagramiin, kuten inspiraatiositaateille on tapana.

Kampanjan lanseerausviikolla kaapattuja aforismeja jaettiin myös flyereina ja julisteina kahdessa suuressa terveysalan tapahtumassa: Skoll World Forumissa Oxfordissa ja Global Disability Summitissa Berliinissä.

MAINOS