Brändit

Lidlin ensimmäinen puumyymälä avataan loppuvuonna – “Syitä puurakentamisen lisäämiselle on lukemattomia”

Uudenlainen myymälä tukee Lidlin ilmastotavoitteita, joiden mukaan yhtiö haluaa olla hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä.
Kuva:
Lidl
Lidlin ensimmäinen puumyymälä avataan loppuvuonna – “Syitä puurakentamisen lisäämiselle on lukemattomia”

Tulevaisuuden kaupat saatetaan rakentaa puusta. Näin toivotaan ainakin kauppajätti Lidlissä, jonka ensimmäinen puusta rakennettu myymälä valmistuu loppuvuodesta.

Puurakentaminen tukee Lidlin ilmastotavoitteita. Yhtiö haluaa olla vuoden 2025 loppuun mennessä hiilineutraali. Myymälärakennuksen teräsrakenteet on korvattu puulla betonilattiasta ylöspäin, mikä pienentää rakentamisen hiilidioksidipäästöjä lähes neljänneksellä.

– Puumyymälän rakentaminen on yksi työkalu pakissamme, kun tavoittelemme hiilineutraaliutta vuoden 2025 loppuun mennessä. Rakentamisen ilmastopäästöihin saadaan merkittävä ero käyttämällä materiaalina puuta, sanoo Lidlin kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen.

Lidl Suomi on kehittänyt puumyymälöitä yhdessä Tanskan ja Ruotsin Lidl-yhtiöiden kanssa. Ruotsissa ensimmäinen puumyymälä avattiin jo viime vuonna. Suomen ensimmäinen myymälä valmistuu tämän vuoden lopussa Riihimäelle.

– Sen lisäksi, että rakentaminen on yksi parhaita puunkäytön kohteita, se on lähtökohtaisesti aina myös ympäristöystävällinen valinta. Puurakenteet sitovat suuren määrän hiilidioksidia koko rakennuksen käyttöiän ajan. Puun käytöllä rakennuksissa on myös tutkittuja positiivisia terveysvaikutuksia, ja puurakennuksissa voidaan hyvin. Syitä puurakentamisen lisäämiselle on siis lukemattomia, kertoo puisten rakenteiden suunnittelusta vastanneen Swecon Susanna Friman, joka on kohteen vastaava rakennesuunnittelija ja projektipäällikkö.

Lidl toivoo, että puumyymäläkokeilu on onnistunut ja että kokeilu antaa mallia myös muille toimijoille. Ympäristöministeriön viime syksynä julkaisemien tavoitteiden mukaan puurakentamisen markkinaosuuden pitää olla 31 prosenttia kaikesta julkisesta uudisrakentamisesta vuonna 2022 ja 45 prosenttia vuonna 2025.

– Erilaiset ympäristösertifioinnit lisääntyvät rakentamisessa. Etenkin suuret yritykset ovat merkittävässä asemassa, kun pyritään kohti ekologisempaa rakentamista. Riihimäen myymälä on meille tärkeä kokeilu ja toivomme, että sieltä saadut kokemukset kannustavat muitakin tutustumaan puurakentamiseen, Kaikkonen linjaa.

Lähde: Lidlin tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa