Lidl
Mainonta

Lidl ja Folk Finland juhlivat Voitto-mainoselokuvakilpailussa

6.4.2022 14:00
Toni Rajamäki
Lidl voitti kilpailussa neljä palkintoa, joista yksi oli Grand Prix.

Lidl ja Folk Finland olivat tiistaina järjestetyn Voitto-mainoselokuvakilpailun suurimmat onnistujat, sillä kaksikko nappasi mukaansa neljä palkintoa – mukaan lukien Grand Prix’n eli kilpailun pääpalkinnon.

Pääpalkinto tuli Puuseppä ja nukke -mainoksella, joka syntyi yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Suunnittelusta vastasi Folk Finland ja tuotannosta Otto Tuotanto. Mainoksella haluttiin kiinnittää huomio yksinäisyyteen yhteiskunnassa.

– Tätä filmiä ei voi helposti ohittaa, toisin kuin usein yksinäisyys voi jäädä huomaamatta.  Filmi sai monet itkemään, samaistumaan, liikuttumaan ja liikkumaan. Elokuvallisilta ansioiltaan erinomainen suoritus ja todella onnistunut vastuullisuusaiheen sovittaminen tarinaan ja jouluisen yhdessäolon teemaan, kuului tuomariston perustelu.

– Grand Prix on aina upea tunnustus, ja nyt erityisen hienoa on se, että palkinnon voitti mainos, joka ei ole tehty pelkästään myynnillisistä lähtökohdista. Ilokseni voin kertoa, että se on aktivoinut myös Punaisen Ristin ystävätoimintaa yksinäisten parissa, sanoo Lidl Suomen Creative Manager Christian Saukkola.

Katso mainos tästä:

Puuseppä ja nukke nappasi myös Yleisön Parhaat Sekunnit -sarjan voiton. Lidl sai voiton myös Musiikki- ja äänisuunnittelusarjassa Lidl Suomi feat. Spekti – Ay Makarena -työllään ja hopeaa Online-video-sarjassa Lidl Atléticon kursoripeli -työllään.

Folk Finland oli suunnittelijan roolissa jokaisessa Lidlin mainoksessa. Ay Makarenassa ja kursoripelissä tuotantoyhtiönä toimi Directors Guild.

Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin Otto Tuotanto, joka oli Puusepä ja nuken lisäksi tekemässä myös Yhteiskunnallinen ja kulttuurisarjan voittajaa, Pelastusarmeijan Yksinäinen tyttö -mainosta. Mainoksessa luovana toimistona oli Make It Simple.

Vuoden mainostajana palkittiin Kesko.

– He ovat arjessamme mukana, tunnistettavasti ja riittävästi. He elävöittävät markkinoinnin konseptit, joka ovat varmasti auttaneet heitä tekemään historiansa parhaimman tuloksen vuonna 2021. Mainosfilmit, joita he tuottavat, ovat huipputasoa ja suomalaisen osaamisen taidonnäytteitä, sanoo valitsijaraatiin kuulunut Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.

Vuoden ohjaajaksi valittiin Anna Äärelä.

Muut voittajat:

Efekti ja animointi: HS Ympäristö – Lue itsesi osaksi ympäristöä (Helsingin Sanomat, TBWA\Helsinki, Cocoa Mediaproductions)

Online-video: Elisa: Pidetään yhteyttä. Pidetään yhtä. (Elisa, Bob the Robot, Pictures Helsinki)

Yleinen sarja: Freeze Frame (Gigantti, Nord DDB Helsinki, Lucy Loves Stories)

Katso kaikki palkitut täältä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)