Leijonan luolasta tuttu Jenni Kynnös Slushissa: “AI-hype menee yli”

1.12.2023 15:35
Iina Kansonen, Santtu Kottila
MySome-yhtiöstä ponnistaneen Jenni Kynnöksen mukaan Slush on hyvä tilaisuus markkinoijalle. “Osaavia markkinoijia etsitään start up -tiimeihin, ja sijoittajapooliin haetaan vahvaa markkinointiosaamista”, hän sanoo.

– AI-hype menee yli. Tekoälyä halutaan pakonomaisesti tunkea paikkoihin, joihin se ei kuulu, sanoo MySome-sometoimiston perustanut ja sittemmin myynyt ja Leijonan luola -tv-ohjelmassa sijoittajana esiintynyt Jenni Kynnös.

Kynnös seuraa teknologia- ja markkinointialoja tiiviisti. Tekoäly on ollut markkinoijien huulilla erityisesti OpenAI:n julkaistua ChatGPT:n noin vuosi sitten. 

Ongelma syntyy Kynnöksen mukaan siitä, ettei yritysjohto ymmärrä, mikä on tarkoituksenmukaista ja mikä turhaa.

"On tärkeää lähteä mukaan tekoälykokeiluihin, mutta markkinoinnin perusprosessit täytyy olla ensin kunnossa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Yritysjohdolla ei ole kunnon käsitystä siitä, mihin tekoälyä kannattaa hyödyntää. Monella menee tekoäly ja rutiinipohjainen perusautomaatio sekaisin, Kynnös sanoo.

Tekoälyn hyödyntäminen on Kynnöksen mielestä tarpeellista, mutta yrityksillä on laajemminkin vaikeuksia ymmärtää, mihin asioihin tekoäly kannattaa hyödyntää. Markkinoijia Kynnös kehottaa kokeiluihin – mutta niitä kannattaa tehdä vasta sitten, kun perusasiat ovat kunnossa.

– Esimerkiksi sisällöntuotannon osalta perusprosessin pitää toimia ennen kuin prosesseihin lisätään tekoälyä.

Slush on Kynnöksen mielestä hyvä asia sekä markkinoijille että laajemmin markkinoinnin arvostukselle Suomessa. Ilmapiiri on hänen mielestään todella markkinointimyönteinen.

– Välillä kuulee purnausta markkinoijien arvostuksen puutteesta. Slushissa tämä ei näy, päinvastoin! Osaavia markkinoijia etsitään start up -tiimeihin, ja sijoittajapooliin haetaan vahvaa markkinointiosaamista.