Canva Pty Ltd
Viestintä

Lapsille sopimatonta sisältöä joulukalenteri-sanalla houkuttelevan mainoksen QR-koodin takana – mainonnan eettinen neuvosto napautti huomautuksen

11.3.2024 10:58
Mitra Vasara
XBIL Oy sai kaksi huomautusta piilomainonnasta somevaikuttajien kanssa.

Mainonnan eettinen neuvosto on jakanut lausuntoja hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista.

Petra Kärkkäinen sai huomautuksen piilomainonnasta Instagramissa yhteistyössä Twistshake of sweden AB:n kanssa tekemistään julkaisuista, joissa ei ollut mainostunnistetta. 

Veera Malmivaara sai huomautuksen piilomainonnasta Asics Europe B.V.:n Suomen sivuliikkeen kanssa.Instagram-julkaisussa oli pitkä teksti, jossa esiteltiin markkinoijan tuotteita mainosmaisesti. Tekstin keskellä oli ainoastaan maininta ”Sain yhteistyössä @asics kanssa--”.

Anniina Hyvärinen sai huomautuksen piilomainonnasta. Huomautus koski Instagram-julkaisua, jonka hän toteutti yhteistyössä Mad Lady AB -yhtiön kanssa. Mainostunniste oli julkaisun tekstiosuuden lopussa, minkä vuoksi se ei ollut kuluttajalle heti helposti havaittavissa. Lisäksi neuvosto totesi, ettei Instagram-alustan englanninkielisen merkintätyökalun teksti ”Paid partnership” ei ole riittävän selkeä mainostunniste suomenkieliselle kohderyhmälle markkinoitaessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

XBIL Oy sai huomautuksen piilomainonnasta Instagram-julkaisuistaan kahden eri vaikuttajan kanssa. 

Atte Pentikäinen sai huomautuksen piilomainonnasta. Julkaisun alaosassa oli merkintä kaupallisesta yhteistyössä Pentikäisen vaimon ja XBIL:n välillä, mutta merkintä peittyi osittain sen päälle lisätyn XBIL:n maininnan alle.

Mira Potkonen sai myöskin huomautuksen piilomainonnasta Instagramissa XBIL Oy:n kanssa. Julkaisussa ei ollut lainkaan mainostunnistetta. 

Telia sai huomautuksen ostovetoomuksesta televisiomainoksessa. Mainoksessa esitettiin markkinoitavaa tuotetta koskeva ostovetoomus, joka kohdistui lapsiin ja nuoriin. 

Tinze Oy ja ostoskeskus Redi saivat huomautuksen lapsille sopimattomasta sisällöstä. Neuvoston mukaan mainos oli lapsille sopimaton ja hyvän tavan vastainen julkisessa tilassa esitettynä. Lapset eivät myöskään voineet kauppakeskuksessa liikkuessaan välttyä näkemästä heille sopimatonta mainosta. Neuvosto totesi lisäksi, että liikkuva kuva on vaikuttavampi kuin staattinen mainoskuva, mikä osaltaan lisäsi mainoksen huomioarvoa myös lasten keskuudessa.

Sinful ApS ja Clear Channel Suomi Oy saivat huomautuksen lapsille sopimattomasta ulkomainoksesta. Lapsille sopimattoman tuotteen mainos oli hyvän tavan vastainen kun otettiin huomioon media, mainoksen QR-koodi, lapsia kiinnostava ilmaisu ”joulukalenteri”, mainoksen värimaailma sekä mainoksen esitysaika ja -paikka.