Taina Hintikka, Sirpa Reimari ja Janina Haapaniemi. Kuva: Roche oy
Viestintä

Lääkeyritys Rochen ja viestintätoimisto Milttonin kampanja voitti Vuoden Lääkeinformaatioteko -palkinnon

7.11.2025 14:34
Mikko Perttunen
Tuomariston puheenjohtaja: Työ erottui kohderyhmän ymmärtämisellä, eheällä kampanjalla ja selkeällä sanomalla

Lääkeyritys Roche oy:n ja viestintätoimisto Milttonin kosteasta silmänpohjan ikärappeumasta tietoisuutta levittävä kampanja voitti Vuoden Lääkeinformaatioteko 2025 -palkinnon.

Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta oireista sekä nopeuttaa potilaan hoitoon hakeutumista. Kosteaa silmänpohjan rappeumaa sairastavat hakeutuvat hoitoon viiveellä, usein silloin kun näkökyky on jo olennaisesti heikentynyt. Nopea hoidon aloitus edesauttaa näkökyvyn säilymistä.

MAINOS

Kampanjan visuaalisessa ilmeessä korkeiden maamerkkien kuvissa on näköhäiriötä kuvaava pieni vääristymä. Lisäksi osana kampanjaa kohderyhmään kuuluville ikääntyville toimitettiin postitse syntymäpäiväkortti, jonka kääntöpuolella oli validoitu näkötesti.

Voittajan valinneen raadin puheenjohtaja, Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki perusteli kampanjan palkitsemista selkeästi muista erottuvana onnistumisena:

– Työ erottui kohderyhmän ymmärtämisellä, eheällä kampanjalla ja selkeällä sanomalla, joka puhutteli kohderyhmää humoristisella tavalla. Luova toteutus on nokkela, kanavakohtaisesti oivaltava ja herättää huomion juuri siellä, missä ihmiset sen kokevat, Lemminki summaa tiedotteessa.

MAINOS