
Operaattori DNA:n teettämän Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksen mukaan netin ja puhelimen äärellä vietettyä aikaa rajoittaa 27 prosenttia suomalaisista, mikä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuosi sitten.
Digitaalinen elämä -kyselyyn vastanneista 42 prosenttia oli sitä mieltä, että jatkuva digitaalisten laitteiden käyttö haittaa keskittymistä. Vaikeuksia irtautua netin ääreltä kokee 41 prosenttia, ja puhelimen poislaskemisen kokeen vaikeaksi 35 prosenttia kyselyyn vastanneista.
– Varsinkin 25–34-vuotiaat kokevat, että digilaitteet häiritsevät keskittymistä. Sen sijaan ihan nuorimmasta ikäluokasta, 16–24-vuotiaista löytyy kaikkein aktiivisimmat puhelimen ja netin käytön rajoittajat, DNA:n vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck sanoo tiedotteessa.
60 prosenttia käyttöään rajoittaneista korvaa digilaitteilla vietettyä aikaa muunlaisella ajanvietteellä. Tämä keino on myös kasvattanut eniten suosiota viime vuodesta. Muita suosittuja keinoja rajoittaa puhelimen tai netin parissa vietettyjä hetkiä ovat puhelimen pitäminen äänettömällä osan päivästä ja puhelimella vietetyn ajan rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa.
– On hyvä muistaa, että älypuhelinta ja nettiä käytetään hyvin erilaisiin tarpeisiin. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaa älylaitteiden parissa menee myös asioiden hoitamiseen, eikä kaikki viihdekäyttökään ole pahasta, Wahlbeck muistuttaa.
DNA on myös luonut yhdessä Plan International Suomen kanssa digitaitojen pelikortit. Pelikortit on suunniteltu digitaitojen harjoitteluun kouluissa, mutta niitä voi hyödyntää muissakin yhteyksissä, kuten harrastusryhmissä ja leireillä nuorten kanssa.
– On tärkeää huolehtia, että nuorilla on riittävät taidot digilaitteiden turvalliseen ja fiksuun käyttöön. Nuorten digitaitojen osaamistaso vaihtelee, ja siksi on tärkeää tarjota heille tukea digiarjessa suunnistamiseen, Wahlbeck sanoo.
Pelikortteja on tämän vuoden aikana jaettu jo lähes 5 500 pakkaa ensisijaisesti opetusalan ammattilaisille, ja ne ovat tavoittaneet opettajien antaman palautteen perusteella yli 57 000 oppilasta.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä