Andreas Äijä / Schibsted
Media

🔍 Kustantajat avasivat valikoimansa ruotsalaisille - podcasteistaan tuttu Podme laajentaa äänikirjoihin Suomessa ja Ruotsissa

15.5.2025 9:15
Harri Junttila
Palveluun tulee välittömästi yli 19 000 äänikirjaa suomalaisten kustantajien katalogeista.

Suomen äänikirjamarkkinoille on tulossa uusi toimija, kun ruotsalainen podcasteistaan tuttu Podme aloittaa kesäkuun puolivälissä äänikirjojen tarjoamisen osana sovellustaan. Äänikirjapalvelu alkaa samaan aikaan myös Ruotsissa.

Vuonna 2017 perustetun Podmen omistaa norjalainen median monialayritys Schibsted. Suomessa palvelu aloitti vuonna 2021.

“Tämä on meille iso liike, jota rakennamme ydinvahvuuksiemme varaan. Olemme hyviä kertomaan tarinoita, meillä on ääntä varten tehty teknologia-alusta ja tunnemme hyvin audiosisältöjen markkinat”, sanoo Schibstediltä viime elokuussa Podmen toimitusjohtajaksi siirtynyt Martina Göransson MarkkinointiUutisille.

Vahvuuksien lisäksi on tietysti tärkeää, että myös kysyntä on kohdallaan.

“Äänikirjat kiinnostavat tilaajiamme erittäin paljon. Näin voimme syventää arvolupaustamme ja lisätä asiakkaiden sitoutumista palveluumme.”

Göransson huomauttaa, että podcastien kuluttajat ovat äänikirjan kuluttajia nuorempia, joten uusi kohderyhmä on hyväksi koko alalle.

“Palveluvalikoiman laajentamisella tavoittelemme luonnollisesti tilaajamäärän kasvua, mutta haluamme myös olla mukana kasvattamassa koko äänisisältöjen markkinaa. Emme siis aio kasvaa pelkästään markkinaosuuksista kilpailemalla.”

Toisin kuin vaikka Storytel, Podme ei aio alkaa kustantaa omia äänikirjoja, vaan toimii yksinomaan kustantamoiden sisältöjen jakelijana.

Äänikirjat tulevat osaksi Podmen uutta Premium Total -tilausta, ja palvelun hinnaksi tulee Suomessa 19,99 euroa kuukaudessa. Premium Total -tilaus sisältää kuukaudessa sata tuntia äänikirjojen kuunteluaikaa ja rajattoman kuunteluoikeuden kaikkiin Podmen premium-podcasteihin.

MAINOS

Schibsted tuotteineen ja palveluineen haluaa strategiansa mukaisesti olla Pohjoismaiden suosituin media-alan kohdesivu, ja uusi sisällöllinen aluevaltaus on osa tätä suunnitelmaa.

Äänikirjapalvelua ei kuitenkaan voi aloittaa ilman sisältöjä. Podme tekeekin yhteistyötä suomalaisten kustantajien kanssa, joten sillä on heti lanseerauksesta tarjolla yli 19 000 suomeksi luetun äänikirjan valikoima. Katalogi kasvaa kustantamoiden uusien nimekkeiden myötä. 

“Mukana ovat jo muun muassa Gummerus, Otava, Siltala ja WSOY. Neuvotteluja kustantamoiden kanssa käydään koko ajan”, Podmen Suomen-maajohtaja Henna Helske sanoo. 

Suomen äänikirjamarkkinoilla valtaa ovat pitäneet tähän saakka Bookbeat, Storytel ja Nextory, joiden – toki useilla eri kielillä julkaistavat – valikoimat ovat huomattavasti laajempia.

Podme uskoo menestyvänsä, koska äänikirjamarkkina on yhä vahvassa kasvussa. Yhtiö on myös lisännyt asiakasmääräänsä 75 prosentilla yli 350 000:een viimeisen kahden vuoden aikana.

Schibsted ei ole tähän päivään saakka ollut Suomessa mitenkään vahva peluri, mutta Göransson uskoo, että siihen on tulossa muutos. Äänikirjat eivät ole ainoa Suomen valloituksen väline. Merkittävämpi saattaa olla MTV, jonka ostosta tiedotettiin helmikuussa.

“Meillä ei ole vielä kehitysputkessa mitään sellaista, josta voisin kertoa, mutta toki etsimme koko ajan uusia mahdollisuuksia”, Martina Göransson sanoo yhtiön suunnitelmista MTV:n varalle.

MAINOS