Unsplash/Artem Beliaikin
Ilmiöt

Kuluttajaa saatetaan höynäyttää Black Fridayna – tuore tilasto kertoo karua kieltä vuoden suurimmasta ostospäivästä

25.11.2021 14:55
Toni Rajamäki
Monet Black Friday -tuotteet saattavat olla todellisuudessa normaalihintaisia tai jopa normaalia kalliimpia.

Black Friday on vuoden suurin ostospäivä. Tuolloin monet kuluttajat ostavat kerralla kaikki joululahjat ja laittaa rahaa palamaan moninkertaisesti verrattuna normaaliin ostospäivään, koska Black Fridayn tarkoituksena on antaa suuria alennuksia tuotteista.

Black Fridayta ja samaan yhteyteen kuuluvia Black Weekia ja Cyber Mondayta on kuitenkin kritisoitu jo vuosien ajan, sillä useat yritykset lähinnä luovat mielikuvaa halvoista hinnoista ja myyvät tuotteitaan pahimmillaan jopa normaalia kalliimmalla. Tuotteiden hintoja saatetaan nostaa juuri ennen sesonkia ja laskea Black Fridayksi, milloin alennus saadaan näyttämään huomattavalta.

Tuoreen Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan edellä mainittu taktiikka on jopa poikkeuksellisen yleinen. Tuote- ja hintatestaukseen erikoistuneen Which?-nimisen yrityksen tilastot osoittavat, että jopa yli 90 prosenttia Black Friday -tarjouksessa olevista tuotteista on saman hintaisia tai kalliimpia kuin useina päivinä viimeisen puolen vuoden aikana.

Which?:n tarkastelussa olivat Amazon, AO, Argos, Currys, John Lewis ja Richer Sounds, joten tilasto kertoo lähinnä Ison-Britannian tilanteesta. Sama kaava näkyy kuitenkin ympäri maailmaa, Suomessakin, missä hintoja on tutkittu aiempina vuosina.

Brittitutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä 201 tuotetta, joista vain yksi tuote oli Black Fridayna halvempi kuin kertaakaan puolen vuoden aikana. Yksi tutkimuksen pahimmista esimerkeistä oli John Lewisilla myynnissä ollut Zanussin astianpesukone, joka oli puolen vuoden aikana 88 päivänä halvempi kuin Black Fridayna. Halvimmillaan kuluttajat olisivat voineet ostaa tuotteen 249 punnalla, kun taas Black Fridayna tuote oli alennettuna 309 puntaa.

Eniten kuluttajia höynäytetään tutkimuksen mukaan astianpesukoneiden, kotiteatterijärjestelmien ja televisioiden suhteen.

Monet kuluttajat ajoittavat isot yksittäiset ostokset, kuten elektroniikkaostokset, Black Fridayksi. S-Pankin viime vuoden korttiostotilastojen mukaan kodinkone- ja elektroniikkaliikkeiden myynti nousi Suomessa Black Fridayna seitsemän kertaa suuremmaksi kuin muina perjantaipäivinä. Vaatekaupoissa ja urheiluvälineliikkeissä S-Pankin luottokorteilla maksettiin 3,4 kertaa useammin ja huonekalu-, sisustus- ja remontointiliikkeissä 3,5 kertaa useammin kuin muina perjantaipäivinä.

Black Friday on huomenna 26. marraskuuta. Monet yritykset aloittivat kampanjoinnin jo viime viikolla tai tämän viikon alussa.

Lähteet: BBC, S-Pankin tiedote

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)