Kuluttaja-asiamies on julkaissut päivitetyn linjauksen vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Linjauksen tarkoituksena on ohjeistaa yrityksiä ja vaikuttajia siitä, kuinka markkinointi sosiaalisen median julkaisuissa merkitään tunnistettavasti.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Piilomainontaa ei saa harjoittaa missään muodossa, vaan kuluttajilla on aina oikeus tietää, kun heihin pyritään vaikuttamaan kaupallisesti.
– Vaikuttajamarkkinoinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota markkinoinnin tunnistettavuuteen, koska vaikuttajien julkaisemassa sisällössä on kaupallista ja ei-kaupallista sisältöä sekaisin. Tunnistettavuus voidaan varmistaa selkeillä mainosmerkinnöillä, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.
Mainosmerkinnän on oltava näkyvissä heti kun kuluttaja näkee julkaisun.
Päivitetyssä linjauksessa suositellaan, että kun markkinoinnista on kirjallinen tai suullinen sopimus, julkaisuun merkitään esimerkiksi Mainos [Yritys/Tuotemerkki].
Kun sopimusta ei ole, mutta vaikuttaja on saanut tuotteen tai palvelun mainostarkoituksessa, julkaisuun merkitään esimerkiksi Mainos/Saatu [Yritys/Tuotemerkki].
Mainosmerkinnän on oltava näkyvissä heti kun kuluttaja näkee julkaisun. Merkinnän pitää myös pysyä esillä koko kaupallisen sisällön ajan, eikä sen näkeminen saa edellyttää esimerkiksi lue lisää -painikkeen klikkaamista.
Linjauksessa annetaan erityisohjeita merkintöjen tekemiseen Instagramissa, Tiktokissa, Snapchatissa, Youtubessa, Twitchissä, Linkedinissä, blogeissa ja podcasteissa.
Linjauksessa vaikuttajia ja yrityksiä ohjeistetaan merkitsemään myös muun muassa markkinointitapahtumia koskevat julkaisut, yhteistyösopimuksiin kuulumattomat julkaisut, mainoslinkit ja -koodit sekä sosiaalisen median tilien esittelyteksteissä olevat mainokset.
Kuluttaja-asiamies julkaisi alun perin linjauksen vaikuttajamarkkinoinnista vuonna 2019. Alan kehittyessä vaikuttajamarkkinointi ja merkintätavat ovat kuitenkin saaneet uusia muotoja.
Lue koko linjaus täältä.