Marketing Finland
Luovuus

Kuinka asiakas vakuutetaan luovalla idealla? Vuoden pitchaaja Juuso Kemi antaa vinkkinsä

27.10.2022 12:10
Toni Rajamäki
Porisuhteen takana oleva Juuso Kemi vakuutti tuomariston myyntipuheellaan.

Staartin luova johtaja Juuso Kemi on paitsi luova huippu myös oiva myyntimies, mikä todistettiin keskiviikkoisessa Finnish Comms Awards -gaalassa: maineikkaan Porisuhde-markkinointikokonaisuuden takana oleva Kemi juhli gaalassa ensiksi Porin kaupungille tehdyn työn voittoa sarjassa Lanseeraus tai repäisy, minkä jälkeen hän nousi lavalle voitettuaan Vuoden pitchaaja -palkinnon.

Tuomaristo valitsi Vuoden pitchaajan kilpailutöiden esittelyn perusteella. Voitto osoittaa, että Kemi osaa myydä toimistonsa ideoita. Tosin hän kertoo, että onnistuneen FCA-pitchauksen salaisuutena oli college-paita, joka jätti vahvan muistijäljen tuomaristoon.

– Siinä lukee “Juuso, Juuso, Juuso”. Minut muistettiin varmasti siitä. Vähän niin kuin Peter Vesterbacka muistetaan Rovio-hupparistaan, Kemi velmuilee ja vakavoituu heti perään.

– Tosissaan puhuen hyvän pitchauksen taustalla on työ (Porisuhde), josta on helppo puhua. Idea ja toteutus olivat niin hyviä, ja kyseessä kampanja, joka levisi ihmiseltä ihmiselle. Porisuhde on kerännyt jo yli kahdeksan miljoonaa näyttökertaa ilman minkäänlaisia mediapanostuksia.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kemi osasi odottaa, että Porisuhde voittaa palkinnon, mutta henkilökohtainen pysti tuli suurena yllätyksenä.

– Se tuli täysin puskista. Pidän pitchaamisesta paljon, itse asiassa jumalattoman paljon. Kun on ideoita, joiden takana voi seisoa, ajatuksiaan on mukava perustella ja taustoittaa.

Myyntipuheet ovat olennainen osa monien luovien tekijöiden työtä. Moni hyvä idea jää syntymättä vain siksi, ettei ideaa ole osattu myydä asiakkaalle. Mitkä ovat siis Vuoden pitchaajan vinkit luovan idean myymiseen?

– Kaikki syntyy siitä, että idean pitää olla timanttinen ja ennen kaikkea perusteltu. Hyvä idea tulee jostain – insightista, uniikista näkökulmasta – ja se pitää tuoda esiin tarinalla, joka kuljettaa asiakkaan idean ytimeen, Kemi neuvoo.

Lue myös:Idea Porisuhde-kampanjasta syntyi puistonpenkillä Kaivopuistossa – Mainostoimisto Staartin luova johtaja Juuso Kemi kertoo, miksi kampanja nousi sensaatioksi