Kolumni

Koska kaikki on nykyisin samaa paskaa, brändi merkitsee enemmän kuin koskaan

7.9.2024 7:45
Ossi Ahto
Brändi on liian arvokas asia jätettäväksi markkinointiosaston mietittäväksi. Brändin tulee olla omistajan, hallituksen, toimitusjohtajan ja johtoryhmän pöydällä säännöllisesti, sillä brändiin satsaaminen ei ole vain markkinointiviestinnällistä investointia, kirjoittaa Ossi Ahto.

Annanpa tehtävän: valitse mielivaltaisesti mikä tahansa tuotekategoria ja vertaile sen eniten myyviä tuotteita. Huomaat, että tuotteet muistuttavat ominaisuuksiltaan yhä enemmän toisiaan ja niiden väliset erot liittyvät enemmän brändeihin. Siksi yritys ilman brändiymmärrystä on kuin kylmäsoittaja ilman puhelinta.

Koska tuotteiden väliset erot ovat muuttuneet monissa kategorioissa hyvin pieniksi, on yrityksen kaupallista menestystä saavuttaakseen satsattava brändiin. Erot esimerkiksi älypuhelimien ominaisuuksissa ja ulkonäössä ovat minimaalisia. Miten yritysten kannattaa tähän reagoida? Nostamalla brändin prioriteetiksi.

Brändiin satsaaminen ei ole markkinointiviestinnällistä investointia.
MAINOS
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Brändiin satsaaminen ei ole markkinointiviestinnällistä investointia. Lopputulemana voi toki olla sitäkin, mutta ennen kaikkea se on keskeinen osa yrityksen strategiaa: päätöksiä siitä, mihin keskitytään, missä ollaan hyviä, miten positioidutaan sekä siitä, miten tämä kaikki viestitään ja viedään toimintaan. 

Yritys ilman syvällisesti pohdittua brändistrategiaa on yritys, joka katoaa. Brändi on liian arvokas asia jätettäväksi vain markkinointiosaston mietittäväksi. Brändin tulee olla omistajan, hallituksen, toimitusjohtajan ja johtoryhmän pöydällä säännöllisesti. Tämä ei tarkoita sitä, että näissä foorumeissa päätetään fontista tai seuraavasta brändikampanjasta, vaan sitä, miten yrityksen strategia ja brändistrategia linkittyvät toisiinsa ja miten ne jalkautetaan toiminnaksi. 

Yritys ilman syvällisesti pohdittua brändistrategiaa on yritys, joka katoaa.

Mitä yrityksen siis kannattaa tehdä, kun johto vihdoin ymmärtää, että brändi on muutakin kuin markkinoinnin aiheuttama menoerä? Vahvistaa brändiosaamista yrityksen sisällä. 

Annan ilmaisen vinkin: rekrytoikaa ihmisiä, jotka ovat johtaneet brändejä kategorioissa, joissa erot tuotteiden välillä ovat aina olleet pieniä. Näiden kategorioiden (esimerkiksi monet päivittäistavarakaupan brändit) kanssa työskentely on varma tapa kasvattaa syvällistä brändiymmärrystä.

Brändien rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, ja erityisesti siitä syystä rakennuksen perustan on pakko olla tiivis. Valitse firmaasi osaajat, joiden kanssa tämän perustan, eli yrityksen brändistrategian, muuraaminen onnistuu.

Ossi Ahto toimii markkinoinnin neuvonantajana ja interim-markkinointijohtajana omassa yrityksessään. Hänellä on 20 vuoden tausta markkinoinnin ja brändien johtamisen parista, niin globaaleista, kuin suomalaisista yrityksistä. Kolumneissaan hän kirjoitttaa erityisesti markkinoinnin vaikutuksesta liiketoimintaan ja sen kasvuun.

MAINOS