Kolumni

Kommentoiko joku kampanjaasi sanomalla ”kyllähän mäkin tän oisin keksinyt?” Onnittelut – viestisi toimii

8.12.2021 7:35
Mika Hyötyläinen
Asiakkaat eivät halua älykkäitä viestejä. He haluavat asian helposti tarjoiltuna, niin ettei sitä tarvitse miettiä liikaa ja mitättömälle tuotteelle uhrata liikaa aikaa, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.

Markkinointikampanjan ensimmäisessä versiossa on monesti lueteltu tuotteen tai palvelun kaikki mahdolliset ominaisuudet.

Miksi, voisi joku kysyä. Vastaus noudattaa usein samaa kaavaa: Tää meidän tuote on niin hyvä, että asiakkaiden on pakko saada tietää sen kaikki mahtavat puolet.

Mutta kun asiakasta ei kiinnosta. Tuotteesi rooli asiakkaasi elämässä on niin mitätön, että miksi häntä kiinnostaisi? Kunhan tuote hoitaa sen homman, mitä siltä halutaan, niin kaikki on hyvin.

Me rakastumme monesti omiin tuotteisiimme ja palveluihimme. Se on hyvä asia. On hienoa, että pystyy tuntemaan paloa ja ylpeyttä oman yrityksen tuotteista. Mutta asiakkaalta ei kannata odottaa samaa.

Olen huomannut, että asioita kannattaa usein karsia, yksinkertaistaa ja kiteyttää. Silloin tuotteesta lukiessaan useimmat tokaisevat, että aa, noin simppeli. Kyllähän mäkin oisin voinut ton keksiä. Mutta kun et keksinyt, ja siinä se juttu onkin.

Tuotteen kaikki ominaisuudet on helppo listata vaikka usealle A4:lle. Mutta paljon vaikeampaa on karsia ominaisuuksia ja kiteyttää niistä tärkeimmät yksittäisiin sanoihin tai lauseeseen. Se vaatii harjoittelua, uskallusta ja taitoa.

Me rakastumme monesti omiin tuotteisiimme ja palveluihimme. Se on hyvä asia. On hienoa, että pystyy tuntemaan paloa ja ylpeyttä oman yrityksen tuotteista. Mutta asiakkaalta ei kannata odottaa samaa.

Valheellinen tunne siitä, että kyllähän mäkin oisin ton keksinyt, kertoo kaiken. Tuote tai palvelu on osattu kiteyttää niin hyvin, että jokainen tajuaa heti, mistä on kyse. Jopa niin hyvin, että luulevat melkein keksineensä sen itse.

Minäkin olen monesti syyllistynyt siihen, että haluan mukaan vielä sen yhden viestin ja yhden ominaisuuden – kunnes niitä on parikymmentä. Joo, se oli kyllä pohjanoteeraus. Yhteen kamppikseen saatiin toimiston laskujen mukaan 16 eri viestiä. Mutta siitäkin opimme. Enää niitä ei ole päälle kymmentä. Ainakaan valmiissa kamppiksessa.

Yksinkertaisuutta monesti vähätellään. Jos viesti on “liian” yksinkertainen, sitä aletaan monimutkaistaa, jotta se kuulostaisi fiksummalta. Ei, ei, ei. Eivät asiakkaat halua älykkäitä viestejä. He haluavat asian helposti tarjoiltuna, niin ettei sitä tarvitse liikaa miettiä. Niin ettei mitättömälle tuotteellesi tarvitse uhrata liikaa aikaa. 

Älä siis anna yksinkertaisuuden hämätä. Tiedätkö, mikä on paras merkki siitä, että viestisi on riittävän yksinkertainen? Se, kun ihmiset sanovat, että ette kai te maksaneet toimistolle tästä jotkain. Että kyllähän mäkin oisin tän keksinyt.

Silloin voit olla varma, että valtaosa ostaa viestisi. Miksi? Koska yksinkertaisuus on kaunista.

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)