Unsplash/Scot Van Daalen
Mainonta

Klassikon paluu: “Olisit käynyt Specsaversillä” -konsepti tuli takaisin

6.5.2022 14:20
Toni Rajamäki
Optiikkakonsernin ikoninen konsepti on jo yli 20 vuotta vanha.

Aina silloin tällöin mainoksista syntyy sloganeita, jotka jäävät elämään lähestulkoon ikuisiksi ajoiksi. DNA:n “Elämä on”, McDonald’sin “Syökää kanaa” ja Gigantin “Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa” ovat hyviä esimerkkejä lukuisten sloganien joukossa.

Nyt yksi ikivihreä slogan on tehnyt paluun: “Olisit käynyt Specsaversillä” on näkynyt Suomessa vuosien tauon jälkeen huhtikuun lopusta alkaen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kyseessä on todellinen klassikkokonsepti, joka nosti optiikkakonserni Specsaversin jokaisen suomalaisen huulille. Nyt konsepti tuotiin markkinoille uudistuneena, koska brittiyhtiö haluaa tuoda taas taktisen mainonnan ohelle entistä vahvempaa brändimainontaa.

– Taktisessa viestinnässämme on ollut jonkin aikaa erilainen, selkeä painopiste taktisiin tarjouksiin, mutta ei suoraa bränditukea. Haluamme kuitenkin, että markkinointi-investointiemme toimivat muutenkin kuin vain lyhytaikaisesti. Panostamme paljon taktiseen viestintään, ja meidän on nähtävä brändin arvon kehittyminen pidemmällä aikavälillä samassa suhteessa myymälöiden kävijämäärien kanssa. Rakastetun tunnuslauseen hallussa pitäminen teki selväksi, että meidän oli aktivoitava se uudelleen – mutta nykyaikaisemmassa ja alueellisessa muodossa, joka voisi auttaa meitä sekä viestimään tarjouksistamme että rakentamaan Specsavers-brändiä, avaa Specsaversin Pohjois-Euroopan markkinointijohtaja Pia Niemann tiedotteessa.

Konsepti syntyi Isossa-Britanniassa jo yli 20 vuotta sitten. Yksinkertaistettuna mainoksissa on kyse siitä, että hahmot joutuvat epäonnisiin tilanteisiin huonon näön vuoksi, ja mainos päättyy kaikkien tuntemaan lauseeseen.

– Perinteisesti Olisit käynyt Specsaversilla -konsepti on kehitetty Iso-Britannian markkinoillemme ja paikalliset markkinat ovat sitten mukauttaneet sitä sopivaksi. Toisinaan tuloksena oli se, että televisiomainos oli ikään kuin sponsoroitu ja rakastettu vitsi, johon oli liitetty lisätarjous. Specsaversin luova tiimi Kööpenhaminassa on kehittänyt ja tuottanut uuden konseptin tiiviissä yhteistyössä Ison-Britannian kanssa, joten konsepti on nyt räätälöity Pohjois-Euroopan maille paremman kulttuurisen sopivuuden varmistamiseksi sekä näyttelijöiden, sijainnin että tyylin osalta. Konseptissa on myös huomioitu alueemme yhdistävä tekijä, eli hienovarainen huumorimme, Niemann kertoo.

– Markkinoijana et voi olla kunnioittamatta niin vanhaa ja johdonmukaista tunnuslausetta kuin Olisit käynyt Specsaversilla. Uudella rakenteella voimme hyödyntää sen vahvaa vetovoimaa ja kehottaa kuluttajia toimimaan tavalla, joka hyödyttää heitä entistäkin enemmän. Kun aiemmin käytimme lausetta humoristisena loppukevennyksenä, tällä kertaa käytämme todellisia tarjouksia rakentaaksemme tarinaa ja asettamalla sen syyksi siihen, miksi tarinan päähenkilömme olisi pitänyt käydä Specsaversilla.

Ero aiempaan tulee myös kanavavalikoiman suhteen. Televisio on edelleen tärkein kanava, mutta digimediat on otettu vahvasti mukaan.

– Kuten monilla muillakin B2C-yrityksillä, digitaaliset ja sosiaaliset mediat ovat avainasemassa, kun pyrimme sitouttamaan yleisöämme. Vaikka itse tunnuslause on vahvempi kuin sosiaalisen median virta, konsepti on lähes täydellinen sosiaalisen median aktivointeihin, Niemann sanoo loppuun.