Klarna
Ilmiöt

Klarnan uudistuksilla yllättävä vaikutus: muistutusmaksun saaneiden laskujen osuus laski 59 prosentilla

2.12.2021 9:35
Toni Rajamäki
Uudistukset myös nopeuttivat erämaksuostosten maksuaikaa.

Maksupalvelutarjoaja Klarnan tavoitteena on ollut luoda uusi, aiempaa vastuullisempi standardi pankki-ja luottoalalle, minkä takia ruotsalaisyhtiö teki alkusyksystä uudistuksia palveluunsa.

Klarnan sisäisen laajan analyysin perusteella tehtiin neljä palvelu-uudistusta, jotka toivat välittömästi hyviä ja osittain yllättäviä tuloksia. Esimerkiksi Suomessa muistutusmaksun saaneiden laskujen osuus laski peräti 59 prosenttia syyskuussa. Lisäksi erämaksuostosten takaisinmaksuajat nopeutuivat 15 prosentilla.

Klarna luopui syksyllä joustavista erämaksuista kassoillaan, poisti kaikki turhat kulut aloitus- ja käsittelymaksuista lähtien, kaksinkertaisti ilmaisen laskun maksuajan 30 päivään ja lisäsi ilmaisia muistutuksia tulevista eräpäivistä useissa eri kanavissa.

Ilmaisten muistutuksien lisäämisen ja maksuajan pidentämisen osattiin odottavan tuovan hyviä tuloksia, sillä Suomessa yleisin maksamattomuuden syy on unohdus.

– Alkusyksystä YouGovin kanssa teettämämme tutkimus osoitti, että suomalaisten yleisin syy jättää lasku maksamatta oli unohdus. Tästä johtuen kaksinkertaistimme ilmaisen laskun maksuajan ja otimme käyttöön lisää ilmaisia muistutuksia. Näiden uudistusten tavoitteena oli asettaa luottoalalle uusi, vastuullisempi standardi ja jo ensimmäisien kuukausien tulokset todistavat, että suunta on oikea, sanoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz tiedotteessa.

Turhien kulujen ja joustavan erämaksun poistaminen tuo ostamiseen läpinäkyvyyttä, ja se auttaa kuluttajaa hahmottamaan todellisen hinnan.

– Se, että poistimme turhat kulut sekä mahdollisuuden valita maksutavaksi joustavan erämaksun, erottaa meidät monista muista toimijoista markkinalla. Emme halua, että asiakkaat joutuvat ottamaan kalliita lainoja, joilla on epäselvät maksuehdot ja joiden maksuajat karkaavat helposti käsistä erilaisten korkojen ja maksujen seurauksena. Olenkin erittäin ylpeä näistä kuluttajia aidosti palvelevista uudistuksista. Toivon muiden alan toimijoiden seuraavan pian perässä, Segercrantz jatkaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)