Atte Mäläskä
Kolumni

Kiinnostavan markkinoinnin tekeminen on mahdotonta, jos yritykseltä puuttuvat missio ja sanoma

3.11.2023 7:05
Taru Tammikallio
Kuulen usein naureskeltavan sille, että yrityksissä hinkataan missiota ja sanomaa kohtuuttoman pitkään ennen kuin ryhdytään toimenpiteisiin. Vasta toiminta tuo tuloksia, mutta jos yritykseltä puuttuu missio ja sanoma, tulokset jäävät usein laihoiksi, kirjoittaa Taru Tammikallio.

Käsienheiluttelua, ideointi-ilottelua, visiopajoja… mutta ei yhtään tuloksia.

Moni markkinointialan ammattilainen on herännyt siihen, että jumankauta sentään – meidän täytyy tarjota asiakkaillemme tuloksia pelkkien ideoiden ja workshopien sijasta.

Pelkillä ideoilla ei nimittäin pitkälle pötkitä. Ideat täytyy jalostaa toimenpiteiksi, linkittää osaksi liiketoiminnan kasvustrategiaa ja viedä vielä onnistuneesti käytäntöön. 

Liian usein yrityksen strategiasta ja markkinoinnista puuttuvat missio ja puhutteleva sanoma.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Liian usein yrityksen strategiasta ja markkinoinnista puuttuvat missio ja puhutteleva sanoma tai ne on niin sanotusti juosten kustu perjantai-iltana, kun pitäisi olla viettämässä mökkiviikonloppua lasten kanssa. 

Hyvät ideat ja ajatustyö vaativat aikaa, energiaa ja tilaa. Yllä olevasta skenaariosta puuttuu jokainen näistä elementeistä. 

Jos tilanne on tuon skenaarion mukainen, on vaikeaa tehdä markkinointia, joka iskee potentiaaliseen asiakkaaseen ja saa hänet etenemään ostopolullaan kohti asiakkuutta tai siirtymään jopa suoraan kaupantekoon.

Koska yrityksen mission ja sanoman miettimiseen ei usein käytetä tarpeeksi aikaa, energiaa ja tilaa, tarvitaan markkinoinnin ammattilaisia. He auttavat yritystä luomaan mission ja sanoman, ottavat luomiseen tarvittavan ajan, energian ja tilan sekä tuovat mukaan oman näkemyksensä.

Ilman vahvaa missiota ja sanomaa markkinointi on usein vain lauseita peräkkäin.

Missiota ja sanomaa ei tarvitse hinkata loputtomasti pöhinäpalavereissa ilman toimenpiteitä. Kannattaa testata, millaisella markkinoinnilla yrityksen missio ja sanoma tuodaan parhaalla tavalla näkyviksi potentiaalisille asiakkaille. 

On kuitenkin täysin hölmöä väittää, etteikö mission ja sanoman miettimiseen kannattaisi käyttää hetki jos toinenkin. Ilman vahvaa missiota ja sanomaa markkinointi on usein vain lauseita peräkkäin. Silloin päädytään herkästi “asiakkaan tyytyväisyys on meille kunnia-asia” -tyyppisiin viesteihin, jotka eivät puhuttele ketään. 

PR:n ja brändäyksen ammattilainen, yrittäjä ja kirjailija Taru Tammikallio käsittelee kolumneissaan vahvaa, kestävää kasvua luovaa brändiä sekä alan ilmiöitä. Tammikallio pohtii muun muassa, miksi yritykset vannovat rohkean brändin nimeen, mutta pelkäävät sanoa tärkeitä asioita. Entä miksi arvot on haastavaa viedä käytäntöön saakka?