Keskuskauppakamari
Brändit

Keskuskauppakamari valitsi Ylen Vuoden brändiksi

8.6.2021 17:00
Toni Rajamäki
Kilpailun tarkoitus on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön.

Keskuskauppakamari on valinnut Ylen Suomen parhaaksi brändiksi toista kertaa järjestetyssä Vuoden brändi -kilpailussa, jonka tarkoituksena on kehittää suomalaista brändiosaamista. Voittaja julkistettiin tiistaina iltapäivällä.

Arviointikriteereihin kuuluvat muun muassa brändikirja, viestintä- ja IPR-strategia, brändin suojaus, brändin innovatiivisuus sekä sen käyttö kansainvälisissä yhteyksissä. Yleä kiiteltiin etenkin yhtiön brändin kyvystä muuntautua tilanteen mukaan.

– Yle on kehittänyt palvelukonseptiaan haasteellisessa ja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä muun muassa monipuolisten digitaalisten palveluidensa avulla. Yle on ottanut toiminnassaan huomioon erityisen huolella asiakkaan tarpeet – esimerkiksi Areena, Radio Suomi ja nuorisobrändit on rakennettu tarkasti tietyille kohderyhmille, sanoo kilpailun palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola tiedotteessa.

Voittajan valitsi brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati.

– Kyseessä ei ole mainoskilpailu, vaan tarkastelemme brändejä laajalti myös brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen näkökulmasta. Osa asiantuntijaraadin jäsenistä onkin IPR-asioihin (tekijänoikeudet ja teollisoikeudet) erikoistuneita juristeja, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä (kuvassa).

Keskuskauppakamarin historian ensimmäisessä Vuoden brändi -kilpailussa voiton vei Marimekko.

Ylen brändi on kasvattanut suosioon viime vuosina. Viime vuonna Yle oli Taloustutkimuksen tutkimuksessa Suomen kolmanneksi arvostetuin brändi. Vuonna 2019 Yle oli samassa tutkimuksessa viidennellä sijalla.

– Palkinto on osoitus siitä, että olemme ymmärtäneet brändin merkityksen Ylessä hyvin kokonaisvaltaisesti. Olemme pysyneet merkityksellisenä brändinä suomalaisille lähes vuosisadan ajan. Brändityö vaatii jatkuvaa kehittämistä, koska mediankäyttö muuttuu vauhdilla. Haluamme rakentaa vahvasti ajassa kiinni olevaa brändiä, joka on kaikille yhteinen ja jokaiselle oma, sanoo Ylen viestintä- ja brändijohtaja Jere Nurminen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)