Keskuskauppakamari
Mainonta

Keskuskauppakamari perusti elintarvikemarkkinointi-lautakunnan arvioimaan elintarvikkeiden markkinointia

17.1.2023 7:45
Iina Kansonen
Lautakunta käsittelee asioita lausuntopyyntöjen pohjalta. Pyyntöjä voivat tehdä yksityishenkilöt, elinkeinoharjoittajat ja viranomaiset.

Keskuskauppakamari on perustanut elintarvikemarkkinointilautakunnan, jonka tehtävänä on arvioida elintarvikkeiden mainontaa ja muuta markkinointia. Lautakunta ottaa lausunnoissaan kantaa siihen, onko elintarvikkeiden markkinointi kansainvälisen kauppakamari ICC:n tai Elintarviketeollisuusliitto ry:n sääntöjen ja ohjeiden mukaista.

Uusi lautakunta on aloittanut toimintansa vuoden 2023 alussa. Sen puheenjohtajana toimii professori Antti Laine, ja se koostuu riippumattomista elintarvikealan, yritysjuridiikan ja markkinoinnin asiantuntijoista.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Lautakunta käsittelee asioita lausuntopyyntöjen pohjalta. Pyyntöjä voivat tehdä yksityishenkilöt, elinkeinoharjoittajat ja viranomaiset. Yritykset voivat pyytää lautakunnalta ennakkolausuntoa, jos se haluaa varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. Elinkeinoharjoittaja joutuu kuitenkin maksamaan lausunnosta.

Lautakunnan antamat lausunnot ovat suositusluonteisia. Lautakunnan toiminnan rahoittaa Elintarviketeollisuusliitto ry.